Facebook veruit populairste sociale netwerk in Vlaanderen
Foto: Jobat.be
 Meer dan de helft van de Vlamingen tussen 15 en 50 jaar heeft een account bij het sociale netwerk Facebook. Nog geen 3% is een regelmatige gebruiker van mobiel internet. Ook de aankoop van digitale muziek blijft in Vlaanderen een randfenomeen, met een gemiddelde besteding van 2 euro per jaar.
Dat leert een enquête van tagger.fm en de onderzoeksgroep voor Media en ICT (MICT) van de de Universiteit Gent en het IBBT. Afgelopen juni werden 1.000 Vlamingen tussen 15 en 50 jaar ondervraagd over hun gebruik van sociale media, gsm en muziek.
 
In totaal maakten 54,5% van de ondervraagden actief gebruik van Facebook. In de leeftijdsgroep 15-19 jaar loopt dat zelfs op tot 83,7% voor Facebook, en 49,4% voor Netlog. 22,9 % van hen bekijkt dagelijks en 49,4% wekelijks online muziekvideo’s. 
 
Mobiel internet blijft voorlopig een mannenbastion: 9,9% van de mannen zegt soms mobiel te surfen, 5% van de ondervraagde mannen bestempelt het als ‘veel’. Slechts 3,4% van de vrouwen surft soms met de gsm, en 1,2% van de vrouwen gebruiken hun gsm vaak om te surfen.
 
De leeftijdsverschillen vallen ook op: twee derden van de 15-19 jarigen luistert dagelijks naar muziek via de PC, terwijl driekwart van de 40-50 jarigen van geen iPod wil weten. De fm-radio is bij de jongste groep aan belang aan het inboeten, maar desondanks luistert 66,5% nog dagelijks.
 
De gemiddelde gebruiker spendeert 12 euro per maand aan vinyl en CD’s, minder dan 2 euro per maand aan downloads en 10 euro per jaar aan merchandising (t-shirts, posters, …). Aan concerten geven ze echter per jaar bijna 100 euro uit.