Flipflops: doe ze je voeten niet aan
Foto: rr

Volgens het American College of Foot and Ankle Surgeons en de American Orthopaedic Foot & Ankle Society zijn slippers, aanstekers of flipflops ongeveer het ergste wat de voet kan overkomen.

Onnatuurlijk

Het probleem is dat ze de voet steun noch bescherming bieden, dat ze zorgen voor een onnatuurlijke beweging en de tenen continu in een onnatuurlijke positie dwingen, en dat hun zool te dun is, waardoor ze amper schokken absorberen.

Pijn

Bij het dragen van slippers komt de voet met minder kracht neer op de grond. Dat kan verklaren waarom mensen op een onnatuurlijke manier gaan lopen, met kleinere passen en meer beweging in de enkels.

Omdat de voet los in het schoeisel zit, moeten we de tenen bij het stappen bovendien voortdurend krullen om de schoen aan te houden. Hierdoor kan, in combinatie met de platte hiel, pijn in de kuiten en de achillespees ontstaan.

Bij langdurig gebruik kan er zelfs tendinitis (een ontsteking van de achillespees) optreden, irritatie van het scheenbeen ('shinsplints') en hielpijn door een ontsteking van de bindweefselband op de voetzool (Fasciitis plantaris).

Na verloop van tijd kan er ook verkorting van de buigspieren van de tenen optreden, met hamertenen als gevolg. Bij langdurig dragen van slippers zou ook heup- en lage rugpijn kunnen optreden.

Te zachte zool

De zool van slippers is meestal te zacht. Hierdoor kan de enkel, wanneer de voet de grond raakt, in een foute stand gedwongen worden: de binnenenkel zakt dan teveel door naar binnen en de hoek van het hielbeen met de grond en met het onderbeen is veel te groot (‘overpronatie’). Dat leidt na verloop van tijd tot overbelastingsblessures in de voet maar ook in knie, heup en rug.

Ook sandalen zondigen tegen het basisprincipe van hiel stabiliseren en stevigheid onder de hiel. Sandalen zijn dus in het algemeen slechte schoenen om (afstanden) mee te stappen.

Bandje

Het bandje tussen de tenen kan irritatie geven, vooral in combinatie met vocht en hitte. Hierdoor kunnen blaren ontstaan, maar ook vervelende schimmelinfecties.

Tips

Draag slippers maximaal 2 uur per dag.

Draag ze alleen op het strand of het zwembad.

Draag geen slippers als u platvoeten hebt, X-benen of slappe enkelbanden, omdat dan de kans op overbelastingsletsels toeneemt.

Draag ze niet meer wanneer u pijnklachten ondervindt.

Vervang de flipflops na enkele maanden.

Koop bij voorkeur sandalen of aanstekers met een stevige zool en met bandjes rond de hiel.

In samenwerking met