De liberalisering van het goederenvervoer per spoor in 2003 levert steeds meer operatoren op. Een negende goederenvervoerder wil dit jaar rijden in België, zo meldde spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel vrijdag. Het marktaandeel van de historische operator, B-Cargo, blijft wel nog ruim boven de 90 procent.

De nieuwste vrachtvervoerder die in België wil rijden, is het Nederlandse Rotterdam Rail Feeding. Die heeft al de nodige homologaties en vergunningen, maar moet met Infrabel nog een aantal elementen verder afspreken alvorens echt van start te kunnen gaan. 'Rotterdam Rail Feeding zal zo goed als zeker rijden in 2009', zegt Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel.

De Nederlanders zijn de negende goederenvervoerder in België. Zes zijn al actief: B-Cargo, Crossrail, Trainsport, Rail4Chem, ERS Railways en SNCF Fret. Daarnaast zijn er nog ACTS en CFL Cargo, die al met alles in regel zijn maar nog niet effectief sporen.

'Elk jaar komt er een tweetal operatoren bij', zegt Petit. Dat is ook het ritme dat verwacht wordt voor het internationale reizigersvervoer, dat op 1 januari 2010 geliberaliseerd wordt.