Vanaf maandag 20 april krijgt zakenzender KanaalZ een heel nieuw kleedje. Er komt een nieuw decor en een nieuw logo, en de programmatie wordt uitgebreid met twee debatprogramma's en een nieuws op klokvaste uren. De vernieuwing is het eerste tastbare resultaat van de reeds aangekondigde samenwerking met de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). Zo verhuizen ook de opnamestudio en de redactie van KanaalZ van de Roularta-gebouwen in Evere naar de vtm-nieuwsdienst in Vilvoorde.

Volgens de algemeen directeur van KanaalZ, Dirk Vanhegen, is de samenwerking een logische stap. "We wilden een aantal nieuwe dingen doen, maar botsten daarbij telkens op het financiële luik. Nu kunnen we gebruikmaken van een uitstekend technische omgeving, zonder apart te moeten investeren in cameraploegen of satellietwagens." Volgens hem was de doelstelling "het efficiënt inzetten van mensen en middelen", veeleer dan te spreken over een besparingsoperatie.

Vanhegen beklemtoonde ook dat de redactie van KanaalZ een eigen nieuws blijft maken. "De vtm-nieuwsdienst fungeert als gastheer. Wij gaan waken over een aparte, onafhankelijke insteek voor het Z-nieuws." De nieuwsinhoud zal iets meer opschuiven van puur financieel-economische onderwerpen naar bredere maatschappelijke items. Vanhegen wijst erop dat de huidige actualiteit wat dat betreft in het voordeel van de zender speelt, met tal van maatschappelijke onderwerpen met een economische achtergrond.

Bij de VMMa zelf reageerde directeur informatie Erik Goens opgetogen op de komst van de zakenzender. "Hierdoor worden we een echt nieuwshuis, met vanaf kwart voor zes nagenoeg elk uur een uitzending. Dit biedt voor ons ook opportuniteiten. Bijvoorbeeld als we politieke gasten vragen, kunnen ze in verschillende programma's aan bod komen."

Het nieuws van KanaalZ wordt niet langer in lussen herhaald, maar op klokvaste uren uitgezonden, met name om 19.45 uur, 20.30 uur, 21 uur, 22 uur (laatavonduitzending) en 23 uur. Nadien volgt dan een herhaling van de laatste uurlus. Er komen ook twee anchors die elkaar afwisselen: Véronique Goossens en een nieuw gezicht Jelle Frencken.

Daarnaast brengt KanaalZ wekelijks twee debatprogramma's. Op woensdagavond "Goossens & Van Cauwelaert", over maatschappelijke thema's, en vrijdagavond Guy Polspoel die "scherpe" interviews belooft in aanloop naar de regionale en Europese verkiezingen.

Voor het nieuwe decor werd gekozen voor een trendy look, met wit en zilver en een strakker logo.

Inzake kijkcijferambities zei Vanhegen te hopen dat het huidige aantal (dagelijks 300.000 à 325.000 kijkers) minstens behouden kan blijven. "Maar we hopen met de extra programma's wel groei te kunnen boeken."