AMSTERDAM - Uitgeefconcern VNU verkoopt zijn tijdschriften aan de Finse uitgever Sanoma. De totale overnamesom bedraagt 1,25 miljard euro (50 miljard frank) 250 tijdschriften uit in zeven landen. In België geeft VNU via zijn dochteronderneming Mediaxis onder meer Humo, Story, Flair, Feeling en Libelle uit.
Daarnaast importeert Mediaxis ook nog een hele rits Nederlandse VNU-bladen. Tot de bekendste titels behoren Playboy, Nieuwe Revu en Panorama, en vrouwenbladen als Margriet en Cosmopolitan.

Verkoop

VNU verkoopt alle activiteiten en werkmaatschappijen van VNU Tijdschriften (Nederland), Mediaxis (België), VNU Magazines (in vijf Europese landen) en Aldipress (verkoop en distributie in Nederland).

Tevredenheid bij vakbonden en directie

De vakbonden reageren tevreden op het nieuws. "De overname door een mediagroep geeft ons de kans om te groeien. Dat zou heel anders geweest zijn als Mediaxis in handen van een Libanese koekjesbakker terecht was gekomen. Ook die geruchten hebben een tijdlang gecirculeerd", zeggen vakbondsafgevaardigden Tamara Swennen en Herwig Pée.

Directievoorzitter Jan Vandenwyngaerden heeft het personeel tijdens een personeelsvergadering verzekerd dat de overname niet tot ontslagen zal leiden en dat ook de werkvoorwaarden voor de 500 personeelsleden van Mediaxis bewaard blijven. De Mediaxis-baas toonde zich persoonlijk heel tevreden over de nieuwe eigenaar. Volgens hem is zeker voor de beste kandidaat-overnemer gekozen. Tot eind september blijft de leiding van Mediaxis nog in handen van VNU. Vanaf 1 oktober zal de tijdschriftengroep "onder Finse vlag varen

Internationale tijdschriftengroep

Sanoma is het grootste mediaconcern van Finland en is genoteerd op de beurs van Helsinki. Het bedrijf had vorig jaar een omzet van 1,4 miljard euro met ongeveer 13.000 mensen. Sanoma is een 'klassieke' uitgeverij van tijdschriften, dagbladen, entertainment, boeken en leermiddelen. Het wil de tijdschriftengroep Mediaxis onderbrengen in een nieuwe internationale "tijdschriftendivisie".

Door de samenvoeging van de Consumenteninformatie-groep, de vijfde tijdschriftenuitgeverij van Europa, en Helsinki Media, onderdeel van SanomaWSOY en de grootste tijdschriften-uitgeverij van Finland, ontstaat een nieuwe, sterke Europese tijdschriftengroep.

VNU had in december vorig jaar besloten om de tijdschriften en de educatieve uitgeverijen, zoals Malmberg, in de etalage te zetten. Met de opbrengst wil het beursgenoteerde concern een belangrijk deel bekostigen voor het eerder verworven Amerikaanse marktonderzoeksbureau ACNIelsen. ACNielsen kostte 2,3 miljard dollar en om dat te betalen sloot VNU leningen af.