Fiat test Lancia in België
De Lancia Musa. Foto: rr
KNOKKE - Het automerk Lancia moet de volgende twee jaar sterk aan marktaandeel winnen in België. Daarvoor heeft de Fiat-groep een nieuwe strategie bepaald. België is de komende twee jaar een testmarkt binnen Europa.
Fiat Auto deed het binnen Europa het voorbije trimester zeer goed. De Italiaanse constructeur boekte tijdens de maand maart de grootste verkoopstijging van alle constructeurs. De verkoop steeg met 19,5 procent ten aanzien van 2005.

De merken van Fiat Auto kenden een forse verkoopsstijging in de loop van de maand maart. Er werden die maand 127.074 eenheden verkocht, tegenover 106.274 in maart 2005. De merken van Fiat Auto zijn Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Fiat LCV en Maserati.

Grande Punto

De stijging heeft haar implicatie op het marktaandeel. Dat steeg van 6,2 naar 7,1 procent. Fiat Auto schrijft de stijging vooral toe aan het succes van de Fiat Grande Punto.

Het merk Fiat zelf mocht in 2006 in Europa al 98.340 nieuwe wagens inschrijven. Daarmee won het één procent marktaandeel ten aanzien van vorig jaar. Fiat vertegenwoordigt nu 5,5 procent van de markt.

Ook de lancering van de nieuwe Alfa Romeo 159 weegt positief op de resultaten. De verkoop steeg met 1,1 procent tot 15.491 eenheden. De resultaten van het merk Lancia gaan neerwaarts, met een terugval van 5,8 procent tot 12.896 eenheden.

Sms

Met Lancia mikt Fiat Auto de volgende twee jaar op tal van nieuwe Belgische klanten. Daarvoor zal het een nieuwe marketingstrategie opzetten. Daarbij horen ook enkele evenementen om de nieuwe filosofie van het merk kenbaar te maken. De introductie van de diesel en de automatics moeten het marktaandeel van het merk terug opkrikken.

Voor de professionele klant gaat ook de dienstverlening toenemen. De verwittiging per sms als een wagen klaar is na onderhoud, is maar één voorbeeld. Bedoeling is het zakenpubliek terug te winnen.