Twitter vooral gebruikt voor 'zinloos gebabbel'
Foto: rr
Veertig procent van de berichten die gepost worden op de microblogwebsite Twitter is 'oppervlakkig geklets' van het soort 'ik ben een broodje aan het eten'. Dit toont een studie van een Amerikaans marketingbedrijf aan.

De groep Pear Analytics analyseerde 2 000 'tweets', korte berichten van 140 karakters, die willekeurig van de website werden geplukt.

Het bedrijf splitste de berichten op in zes categorieën: nieuws, spam, leaders, oppervlakkig geklets, conversatie en doorgegeven informatie.

Het 'oppervlakkig geklets' vertegenwoordigde 811 'tweets' oftewel 40,55 percent van de onderzochte boodschappen. 751 berichten (37,55 percent) waren conversatie. De 'doorgegeven informatie', boodschappen die een gebruiker stuurt naar zijn volgers, representeerde 8,7 percent van de berichten (174). Leaders en spam waren goed voor respectievelijk 5,85 percent (117) en 3,75 percent (75). Tot slot was 3,6 percent (72) van de berichten afkomstig van persorganen.

Pear geeft aan dat het deze steekproef elk trimester zal doen om de trends op de populaire website te volgen.