Stiptheid treinen blijft net boven 90 procent in tweede kwartaal
Foto: © Marc Herremans - Corelio
De stiptheid van de treinen op het Belgische spoor is in het tweede kwartaal van dit jaar uitgekomen op 90,4 procent. Dat is iets beter dan in dezelfde periode vorig jaar (90,1 pct), maar minder goed dan in de eerste drie maanden van dit jaar (91,3 pct), zo blijkt dinsdag uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Na neutralisatie, dat wil zeggen zonder rekening te houden met de vertragingen veroorzaakt door externe redenen en grote investeringswerken, kwam 95,5 procent van de treinen op tijd aan of met een vertraging van maximaal 5 minuten.

De treinen reden de voorbije drie maanden het meest stipt tijdens de daluren (92 pct). Ook in de weekends (91 pct) en de ochtendspits (90,6 pct) lag de stiptheid boven het gemiddelde, maar net als in het tweede kwartaal vorig jaar was de stiptheid tijdens de avondspits het grootste probleem (86,6 pct).

De vertragingen vielen volgens Infrabel vooral onder de verantwoordelijkheid van spoorwegmaatschappij NMBS (45 pct), Infrabel zelf (21 pct) en derden (33 pct). Tot deze laatste categorie worden zaken als uitzonderlijke weersomstandigheden en vandalisme gerekend. De belangrijkste vertragingsoorzaken waren schade aan rollend materieel, schade aan infrastructuur of seininrichting, incidenten op buitenlandse netwerken en diefstal van kabels.

Er werden in de periode april-juni 3.937 treinen afgeschaft of 1,3 procent van het totale aantal treinen. Dat is evenveel als in dezelfde periode in 2007. Ook hier zijn de NMBS (44 pct) en derden (29 pct) de voornaamste verantwoordelijken.

Infrabel noteerde tijdens het voorbije kwartaal dat 87,6 procent van de aansluitingen verzekerd werd in de tien voornaamste overstapstations van het land. Zottegem, Gent-Sint-Pieters en Brugge halen meer dan 91 procent, terwijl Namen en Luik-Guillemins maar aan zowat 83 procent verzekerde aansluitingen geraken.

Over heel vorig jaar was de stiptheid op het spoor onder de 90 procent gezakt. Infrabel heeft een actieplan om de stiptheid te verbeteren. Dat voorziet onder meer in vernieuwing van bepaalde spoorinstallaties, oprichting van interventieploegen en verbetering van de communicatie naar de reizigers.