Minder lezers voor Britse kranten
Foto: ap
LONDEN - De Britse schrijvende pers blijft in een steeds toenemend tempo lezers verliezen. Die negatieve trend geldt echter het minst voor de ,,kwaliteitspers''.
In het lezersverlies zit een dalende curve: in 2004 gingen de kranten nog met twee procent achteruit, in 2005 was dat drie procent en vorig jaar vier. Het cijfermateriaal is afkomstig van het controleorgaan van de verspreiding van de pers.

Dagelijks worden in Groot-Brittannië nog 11,4 miljoen kranten verkocht. Bijna een kwart daarvan, 2,6 miljoen, zijn kwaliteitskranten.

Tabloids verliezen

De zwaarste slagen krijgen de zogenaamde tabloids te slikken, met de Daily Mirror op kop (min 8,22%). De oplage van haar zondagseditie, de Sunday Mirror, daalde in 2006 zelfs met 12,6%. De grootste kranten blijven The Sun, dat drie procent inlevert en haar oplage onder de drie miljoen ziet dalen, en de Daily Mail, dat stabiel op 2,3 miljoen exemplaren blijft.

Kwaliteitskranten gaan vooruit

Sommige kwalteitskranten weten de schade te beperken. De Financial Times boert zelfs vooruit en doorbreekt de grens van 400.000 dagelijkse exemplaren.
De Daily Telegraph blijft rond de 900.000 exemplaren scoren. The Times en de centrumlinkse kranten The Independent en The Guardian incasseren verliezen tussen de drie en de vier procent.

,,Krachtlijnen'' van het jaar 2006 zijn het toenemend aantal gratis avondkranten en een gevoelige verzwakking van de regionale pers.