Van Hool maakt eerste volwaardige waterstofbus
Een passagiersbus die minder energie nodig heeft, geen schadelijke stoffen uitstoot en muisstil door de straten rijdt. Dat is de laatste nieuwe prestatie van de Vlaamse busbouwer Van Hool.
In zijn depots in Koningshooikt, bij Lier, stelde het bedrijf maandag de eerste volwaardige hybride brandstofcelbus voor, de meest milieuvriendelijke bus ooit, klinkt het.

De bus wordt aangedreven door een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, en bevat ook batterijen die worden opgeladen met energieoverschot, mede afkomstig van gerecupereerde remenergie.

De waterstoftechnologie werd verfijnd waardoor er minder waterstof verbruikt moet worden en er meer plaats is voor passagiers. Daardoor is deze bus nog zuiniger dan de al bestaande waterstofbussen.

Metertje meer

De nieuwe bus kan, net als een klassieke dieselbus, 104 mensen vervoeren, biedt hetzelfde comfort en kan met een tankvoorraad van 40 kilo waterstof zowat 350 kilometer rijden. Voorts ziet de bus er hetzelfde uit als een klassieke bus, met uitzondering van een grote kap op het dak, zes in plaats van vier wielen. Hij is ook een meter langer.

Door het ontbreken van een verbrandingsproces komt er in plaats van schadelijke CO2 (broeikas) of NOx (zure regen), enkel een wolkje waterdamp uit de uitlaat. Van fijn stof is evenmin sprake. De afwezigheid van bewegende mechanische delen zorgt ook voor een aanzienlijke geluidsvermindering.

De technologische ontwikkeling van de nieuwste generatie waterstofbus kwam tot stand met subsidies van zowel het Vlaams Wetenschapsbeleid als het Mobiliteitsbeleid en kostte ongeveer 3 miljoen euro. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) bejubelde het resultaat maandag als 'de weg naar een propere en stille toekomst'.

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zal het voertuig vanaf 18 juni inzetten op de lijn 420 tussen Lier en Antwerpen. Vier chauffeurs krijgen een speciale opleiding om ermee te leren rijden. Na een half jaar wordt de bus geëvalueerd en volgen er mogelijk nog exemplaren in het Vlaamse openbaar vervoer.