Buslijnen krijgen 'tweede man'
Op een tiental buslijnen in Antwerpen en Gent wordt vanaf vandaag een extra opzichter ingezet. De maatregel komt er na het incident vorig jaar op de Antwerpse buslijn 23 waarbij treinconducteur Guido Demoor omkwam.
De tweede persoon die de buschauffeur komt assisteren wordt zowel in Antwerpen als in Gent ingezet op stadslijnen die de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn omschrijft als 'trajecten door gevoelige plaatsen'.

In Antwerpen liggen de lijnen al vast en gaat het om de stadslijnen 6/34 van het Antwerpse Zuid over Borgerhout naar Berchem-Zuid, lijn 9 van Berchem naar de Rijnkaai en lijn 23 vanop de Antwerpse Luchtbal naar het Antwerpse Zuid.

Het zijn drie lijnen die door stadswijken lopen met een sterke migrantenpopulatie. Op de laatste lijn kwam eind juni vorig jaar treinconducteur Guido Demoor (54) om het leven na een incident met allochtone jongeren.

In Gent liggen de lijnen waarop de tweede persoon verschijnt nog niet vast, maar de opzichters zullen worden verspreid over het hele stadsgebied.

Beide steden krijgen elk tien tweede personen op de moeilijke lijnen. Volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A), zal op de lijnen met de extra opzichters worden gemeten wat het resultaat van hun aanwezigheid betekent, en wordt het proefproject na een jaar geëvalueerd.

Vooraan instappen

Vanaf vandaag mag op dertien buslijnen nog enkel vooraan worden opgestapt. Volgens De Lijn wordt daarmee het veiligheidsgevoel verhoogd, en is de verplichting ook een goede ingreep om het aantal zwartrijders en agressiegevallen te doen dalen.

Volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A), blijkt uit internationaal onderzoek dat het aantal zwartrijders drie keer lager ligt op bussen waar men enkel vooraan kan opstappen. Ook de Brusselse MIVB heeft er goede ervaringen mee.

Het proefproject wordt doorgevoerd op een reeks streeklijnen in de provincies Antwerpen (420, 421, 422, 423, 427 en 429), Limburg (29), Oost-Vlaanderen (44, 46, 47), Vlaams-Brabant (355) en West-Vlaanderen (50, 51).

De Lijn koos voor streeklijnen, omdat een verplichte opstap vooraan op stadsbussen en -trams niet haalbaar zou zijn, wegens te veel passagiers die tegelijkertijd willen opstappen. Het zou volgens minister Van Brempt de doorstroming op de drukke lijnen in de steden niet ten goede komen.