Volledig alcoholvrij bier Maes ZerO% vanaf juni te koop
BRUSSEL - Brouwerijgroep Alken-Maes heeft vandaag een volledig alcoholvrij bier op de Belgische markt gebracht: Maes ZerO%.
Maes ZerO% (spreek uit "Maes Zero") wordt gebrouwen via een innovatief proces en zal vanaf begin juni beschikbaar zijn in een 300-tal discotheken en jongerenzaken verspreid over het hele land.

Met Maes ZerO% mikt Alken-Maes op jongvolwassenen, die er bewust voor kiezen om geen alcohol te drinken als ze met de auto rijden. Het nieuwe pilsbier, met een vleugje limoen, wordt gedronken uit een trendy fles en zou volgens de brouwer een uitstekend verfrissende smaak hebben.

Bij het brouwen van Maes ZerO% wordt uitgegaan van een pilsbier met laag alcoholpercentage, gebrouwen volgens het vertrouwde productieprocédé van lage gisting. Dat pilsbier wordt vervolgens 'gedealcoholiseerd', door het verhogen van de temperatuur en het creëren van onderdruk.

De markt van alcoholarme bieren richtte zich in België in het verleden voornamelijk tot mensen die om gezondheidsredenen hun alcoholverbruik moesten minderen. Die markt bleef dan ook eerder beperkt, tot minder dan 1 procent van de totale biermarkt in België.

BOB

Uit een recent onderzoek (Panel Wizard-April 2007) blijkt dat acht op de tien jongvolwassenen (18 tot 35 jaar) bewust geen alcohol drinken als ze met de wagen moeten rijden. Jongeren zouden het aanduiden van een BOB steeds meer als iets vanzelfsprekends zien.

'Veiligheid' is volgens de BOB-generatie de belangrijkste reden (90 procent) om niet dronken achter het stuur plaats te nemen. Heel wat minder jongvolwassenen (10 procent) vinden het vermijden van boetes belangrijker.

Volledig alcoholvrije bieren bestaan er in België nog niet en de alcoholarme bieren bevatten steeds minstens 0,5 procent alcohol. Ze zouden bovendien niet als een valabel alternatief beschouwd worden.

Verantwoordelijke jongeren

'Jongvolwassenen combineren uitgaan en drinken wel degelijk op een verantwoordelijke manier', zegt Johan Chiers, directeur van de Responsible Young Drivers (RYD). 'Rijden en alcohol gaan voor de overgrote meerderheid van hen niet samen. Wij zijn voorstander van elk alternatief dat deze keuze vergemakkelijkt en juichen het initiatief om een volledig alcoholvrij bier te lanceren dan ook alleen maar toe', besluit hij.

In Tsjechië zijn alcoholvrije bieren, als gevolg van een verstrengde wetgeving, het snelst stijgende biersegment. In Noorwegen steeg het verbruik ervan in 2006 met maar liefst 23,6 procent en ook in Duitsland zijn alcoholvrije bieren populair, met meer dan zeventig verschillende merken en een groot aanbod aan verschillende variëteiten.

Ticket to ride

De lancering van Maes ZerO% wordt door Alken-Maes ondersteund met verschillende horeca-acties, onder de noemer 'Win je ticket to ride'. Ook zal een promoteam in verschillende discotheken en jongerenzaken mensen het bier laten proeven.

De groep Alken-Maes is de tweede grootste brouwersgroep van België en bezit 2 productievestigingen (Alken en Kobbegem). De groep telt ongeveer 750 medewerkers en produceert jaarlijks ongeveer 2 miljoen hectoliter bier.