Consument verkiest online-bankieren
Een meerderheid van de consumenten (65 procent) geeft aan dat ze op het gebied van bankieren het online selfservice bankieren verkiezen, op de voet gevolgd door het bankfiliaal (53 procent). Dat blijkt maandag uit een Europees onderzoek van Fujitsu Services.
Op de derde plaats komt het telefonisch contact met het callcenter. Mobiele diensten, internet of sms, sloten de rij met slechts vijf procent. Het door marktonderzoekbureau TNS uitgevoerde onderzoek met respondenten en deelonderzoeken in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje en Zweden, laat ook zien dat geautomatiseerde diensten die eenvoudig in het gebruik zijn, belangrijker zijn voor de klantbeleving dan beveiliging.

Op de vraag waarom zij hun bank trouw bleven, antwoordde 37 procent van alle respondenten dat goede ervaringen met geautomatiseerde dienstverlening de belangrijkste reden vormden. Minder dan de helft daarvan (18 procent) noemde beveiliging van persoonlijke gegevens als belangrijkste reden.

Uit het onderzoek bleek ook dat leeftijd, geslacht en inkomen een minimaal effect hebben op de houding van de klant tegenover financiële diensten.