WENEN _ In de door brand getroffen Oostenrijkse 'tandradbaan' zouden zich geen overlevenden meer bevinden. Dat deelde de provinciegoeverneur van Salzburg deze middag mee aan de Oostenrijkse televisiezender ORF. Onduidelijk is vooralsnog hoeveel mensen er precies in de trein zaten, maar de autoriteiten gaan er van uit dat de trein met 180 plaatsen, volzet was. Het zou in hoofdzaak gaan om jongeren op weg naar een snowboard-competitie. Acht Duitsers hebben zich tijdig hebben weten te redden.
Het ongeluk is gebeurd onder de Kitzsteinhorn, bij Salzburg. De trein zou de skiërs naar de gletsjer, de top van de berg, brengen. De steile treinverbinding tussen Thörl in het dal van Kaprun en het skioord Kaprun is 3800 meter lang waarvan 3200 meter door een tunnel loopt.

De brand in het treinstel brak tussen 09.00 en 09.30 uur uit op zeshonderd meter na het begin van de tunnel. Het vuur zou zich met een razende snelheid hebben uitgebreid over de twee wagons. Zowel de noodstop als de automatische opening van de deuren zou gefaald hebben. Die mechanische defecten maakten dat het merendeel van de passagiers geblokkeerd zat in de trein.

Het dodental zal vermoedelijk uitkomen op ongeveer 170. Dat hebben de leiders van de reddingsoperatie en de premier van de provincie Salzburg, Franz Schausberger in het skioord bekendgemaakt. 'Het gaat hier om een katastrofe van ongelooflijke omvang', aldus Schausberger. De trein die ten hoogste 180 personen kan vervoeren, was vermoedelijk helemaal vol. Slechts acht Duitse skiërs wisten met lichte verwondingen aan de ramp te onsnappen. De anderen zouden volgens de Oostenrijkse televisiezender ORF vermoedelijk zijn gestikt.

Het zou vooral gaan om Oostenrijkse, Duitse en Amerikaanse jongeren die op weg waren naar een snowboard-competitie op de gletsjer. De organisator van de wedstrijd, het merk
Ingang van de tunnel
©epa
van sportkledij Intersport, heeft de manifestatie meteen is afgelast. De competitie heeft elk jaar plaats bij het begin van het skiseizoen. Hulpverleners zeggen dat het nog dagen zal duren vooraleer de slachtoffers zullen kunnen worden geïdentificeerd. Dat komt door de felle hitte in de tunnel.

Voorlopig is er geen enkele indicatie dat er zich Belgen bevinden onder de slachtoffers. Dat heeft Koen Vervaecke van het kabinet van Buitenlandse Zaken deze namiddag verklaard. 'Wij hebben ook geen oproepen ontvangen -noch in Wenen, noch in Brussel- van Belgen die zich afvroegen of familieleden of vrienden in het ongeval betrokken waren.' 'De enige Belgen waarvan wij weten dat ze zich in de regio bevonden, is een groep van de organisatie 'Action Ski Team'. Zij stonden met veertig mensen te wachten op een volgende trein. Zij raakten niet bij het ongeval betrokken en verkeren in goede gezondheid. Men kan echter wel zeggen dat ze aan de dood zijn ontsnapt', aldus Vervaecke. Ondertussen heeft minister Michel officieel zijn deelneming betuigd aan zijn Oostenrijkse ambtsgenote Benita Ferrero-Waldner. De Oostenrijkse Kanselier Wolfgang Schüssel heeft twee dagen van nationale rouw afgekondigd.

De treinbrand in de tunnel onder de Kitzsteinhorn is de ergste treinramp in dertig jaar. Op 16 juni 1972 vielen 108 doden bij een frontale botsing tussen twee treinen, die ongeveer 100 km/u. reden, op de spoorverbinding Laon-Parijs. De recentste ramp in een tunnel is die van 24 maart 1999, toen een Belgische vrachtwagen in brand schoot in de tunnel onder de Mont Blanc. Toen lieten 39 personen het leven.