LinkedIn rijmt op Facebook en Plaxo
Foto: rr
Bijna alle Belgische gebruikers van het zakelijke sociale netwerk LinkedIn zijn ook actief op één of meer andere social networks. De populairste zijn Facebook (26 procent) en Plaxo (23 procent).
Dat blijkt uit een enquête bij 2.000 Belgische LinkedIn-gebruikers door het recruteringsbedrijf Fill the Gap, de uitbater van de jobsite Xpertize. De website Digimedia publiceert vandaag al enkele kerncijfers uit de studie, die pas later gepubliceerd zal worden.

Via LinkedIn kan je andere gebruikers benaderen met de vraag om deel uit te maken van je contactennetwerk. Dat netwerk laat vervolgens toe om 'via via' ook andere contactpersonen op te sporen.

Uit de rondvraag blijkt dat Linkedin-gebruikers erg actieve netwerkers zijn. Gemiddeld hebben ze 364 directe contacten. Bij 10 procent zijn dat er meer dan 500, en enkele ondervraagden zeggen zelfs dat ze meer dan 5.000 directe contacten hebben.

De grote meerderheid van de LinkedIn-gebruikers (83 procent) zijn mannen, terwijl de gemiddelde leeftijd op 35 jaar ligt. Van de ondervraagden zegt 23 procent meer dan 15 minuten per dag te besteden aan het onderhouden van zijn sociaal netwerk. Bij 6 procent is dat zelfs meer dan een uur. Driekwart van de respondenten gaat ook actief op zoek naar nieuwe contacten.

Naast Facebook en Plaxo maken de LinkedIn-gebruikers onder meer gebruik van de netwerken Xing (8 procent), Twitter (6 procent), MySpace (5 procent) en Netlog (5 procent).

De meesten gebruiken sociale netwerken om zakelijke opportuniteiten op te sporen, om aan hun carrière te werken en om vrienden op te zoeken. Solliciteren of mensen aanwerven gebeurt ook, maar in mindere mate.