Elf procent Vlaamse fietspaden in slechte staat
Als de slechte staat van een fietspad niet 'bewezen' is, kan de wegbeheerder niet aansprakelijk worden gesteld voor een ongeval. Pol De Wilde
Foto: © Pol De Wilde - Corelio
Eén op de tien fietspaden langs Vlaamse gewestwegen bevindt zich in slechte staat. Dat blijkt uit het eerste rapport 'Fietspaden in Vlaanderen' van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).

Een honderdtal inspecteurs van het Agentschap Wegen en Verkeer kroop zelf op de fiets en onderzocht voor het rapport 6.428 km fietspaden in alle provincies, goed voor net geen 93 procent van alle fietspaden langs gewestwegen. Ze stelden vast dat 72 procent zich in de staat bevindt zoals het hoort. Nog eens 11 procent scoort goed en 5,8 procent voldoende.

Ruim 4 procent van de fietspaden langs Vlaamse gewestwegen verkeert echter in slechte staat en 6,7 procent doet nog slechter. De meest voorkomende mankementen zijn putten, bulten en gebreken die in het verlengde van het fietspad liggen, zoals openstaande voegen, scheuren en verzakte boordstenen.

De provincie die het slechtst scoort is West-Vlaanderen. Daar bevindt maar liefst 17,2 procent van de fietspaden zich in slechte tot zeer slechte staat. Op de eerste plaats staat Oost-Vlaanderen (6,7 pct), gevolgd door Limburg (8,3 pct), Vlaams-Brabant (10,7 pct) en Antwerpen (12,6 pct).

Crevits maakt nu extra geld vrij voor onderhoud van fietspaden. Er komt jaarlijks 5 miljoen euro voor gewoon onderhoud zoals maaien en vegen. Voor structureel onderhoud, zoals het wegwerken van putten en bulten, maakt Crevits 20 miljoen euro per jaar vrij.

Er komt ook nog 1 miljoen euro extra, bovenop de vorige 4 miljoen euro, voor ondersteuning van gemeenten bij aankoop van veegmachines. Dat is nu een groot succes. Zo zijn er al 110 dossiers goedgekeurd en zijn er nog 25 hangende. Crevits benadrukte donderdag nog dat dit rapport geen eindpunt is. "Onze gegevens zullen voortdurend geactualiseerd worden en er komen om de twee jaar nieuwe metingen. We onderzoeken in dat verband ook het gebruik van een fiets die de trillingen kan meten om ook comfort van fietspaden in kaart te brengen. Bovendien gaan we onderhoud van fietspaden mee inschrijven in de doelstellingen van het Agentschap Wegen en Verkeer", aldus de minister.

De handleiding waarmee de inspecteurs van Wegen en Verkeer hun fietspaden gecontroleerd hebben, komt ook op het internet te staan. Zo kunnen gemeenten met hetzelfde document aan de slag voor inspectie van hun eigen fietspaden.

De Fietsersbond is tevreden dat er voor het eerst onderzoek is gedaan naar de staat van de fietspaden langs Vlaamse gewestwegen. De organisatie vraagt nu het tweejaarlijkse onderzoek verder te verfijnen door ook het comfort van fietspaden na te gaan.

De Fietsersbond pleegt zelf al overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer over het gebruik van een trillingsmeter bij hun volgende inspectieronde. "Wij gebruiken nu al een fiets en toestel, ontwikkeld in samenwerking met de KULeuven, om metingen te doen", aldus Patrick D’Haese. "Hopelijk kunnen ook de inspecteurs daarmee op pad, al begrijp ik ook de bezorgdheid over de eenvormigheid van de resultaten. Probleem is dat de meetomstandigheden steeds dezelfde moeten zijn."