Tabaksreclame in winkels wordt beperkt
Foto:
Philip Morris heeft een ongeziene schikking getroffen met het Belgische gerecht. Daardoor moet de grootste tabaksfabrikant zijn reclame in krantenwinkels over heel België aanzienlijk beperken. Dat meldt De Tijd dinsdag.

Het parket van Antwerpen, waar de hoofdzetel van Philip Morris Belgium gevestigd is, voerde een diepgaand onderzoek naar de contracten die Philip Morris sloot met krantenwinkels. In ruil voor tal van diensten moesten die winkels volledig in het teken staan van Marlboro of L&M, de belangrijkste merken van Philip Morris. Die afspraken zijn in strijd met het verbod op tabaksreclame.

Het strafdossier bleek zo sterk dat Philip Morris akkoord ging met een schikking van 175.000 euro, aldus De Tijd. Als gevolg van de ongeziene minnelijke schikking mag Philip Morris geen plasmaschermen met reclameboodschappen of geen speciale presentaties op de toonbanken meer plaatsen.

Dat Philip Morris het strafdossier nu afsluit met een schikking en zo schuld bekent, heeft belangrijke gevolgen. 'De schikking is vooral een belangrijke schuldbekentenis. Het is een precedent dat we zullen gebruiken tegen de andere tabaksfabrikanten', zegt Paul Van den Meerssche, hoofd van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid in De Tijd.