Vlaanderen blijft topregio voor transport
De haven van Zeebrugge Foto: vcb
ANTWERPEN - Vlaanderen is nog steeds een absolute topregio voor logistiek en distributie. De goede bereikbaarheid van de belangrijke markten, de uitstekende infrastructuur en de gunstige vastgoedprijzen zijn hierbij van doorslaggevend belang. Toch is het niet zeker dat Vlaanderen zijn koploperpositie de komende tien jaar zal kunnen handhaven.
Dat blijkt uit een vergelijkende studie van Cushman & Wakefield in opdracht van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). De top-10 van de beste logistieke regio's van Europa wordt verder ingevuld met onder meer het Duitse Düsseldorf en de Franse departementen Alsace en Nord-Pas-de-Calais.

Uit de studie blijkt dat Vlaanderen met zijn provincies Limburg en Antwerpen vooralsnog de toplocaties voor logistiek en distributie zullen blijven. Vlaanderen voelt wel de hete adem van naburige regio's zoals Luik, Henegouwen en Düsseldorf. Of Vlaanderen zijn positie in de toekomst zal kunnen handhaven, is koffiedik kijken.

Indien Vlaanderen erin slaagt om aan een aantal randvoorwaarden te voldoen (vooral inzake uitbouw van het transportsysteem en aanbod aan bedrijfsterreinen) zal het zich kunnen handhaven als toplocatie. Toch zal de Benelux in de toekomst zijn belangrijkste competitief voordeel, namelijk de bereikbaarheid tot de Europese kernmarkten, moeten delen met zowat heel Duitsland, Frankrijk en Noord-Italië.

Op provincieniveau zal Limburg de Europese leiderspositie kunnen behouden, maar het wordt op de voet gevolg door de Waalse regio's Henegouwen en Luik. Ook regio's onmiddellijk ten oosten en ten zuiden scoren goed: Nord-Pas-de-Calais, Picardie, het Duitse Ruhrgebied, Saarland en Alsace blijken voor Vlaanderen in de toekomst de belangrijkste concurrenten te worden op logistiek vlak. In 2019 dreigt Vlaanderen zelfs voorbijgestoken te worden door het Franse departement Nord-Pas-de-Calais.

Vlaanderen kan zijn positie behouden en verbeteren door een voortdurende bewaking en verbetering van een aantal macro-economische factoren, klinkt het bij VIL. Zo moet de kostenstructuur in de hand worden gehouden. ,,De overheid moet voldoende rechtszekerheid kunnen bieden aan investeerders door middel van een aangepast vergunnings- en concessiebeleid'', zegt Alex Van Breedam, algemeen directeur van het VIL.

Ook op het vlak van transport en bereikbaarheid moeten extra inspanningen geleverd worden. ,,Op het vlak van transport haalt Vlaanderen nu al zeer goede scores, maar verdere ontwikkeling van de verschillende transportnetwerken alsook bijkomende capaciteits- en infrastructuurwerken zijn absoluut noodzakelijk'', aldus Van Breedam. Op het vlak van knowhow staat Vlaanderen qua logistieke opleidingen en talenkennis aan de top. Toch dient er ook hier verder aan de weg getimmerd te worden om dit competitief voordeel niet te verliezen in de toekomst.