BRUSSEL - Negen secundaire scholen in Vlaanderen starten volgend schooljaar met een proefproject rond meertalig onderwijs. Drie jaar lang zullen ze, onder wetenschappelijke begeleiding, tien tot vijftien procent van het lessenpakket in een andere taal aanbieden.
De geselecteerde scholen kozen voor Frans en in de derde graad voor Engels. Voor Duits diende geen enkele school een project in.

Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke wil voorzichtig omgaan met meertalig onderwijs. De Franse gemeenschap experimenteert met 'taalbaden', waar soms tot driekwart van het wekelijks lessenpakket in een vreemde taal wordt gegeven. Vandenbroucke ziet dergelijk taalbadonderwijs in Vlaanderen niet zitten, omdat dit voor veel anderstalige leerlingen niet voor meer, maar voor minder taalvaardigheid zou kunnen zorgen.

De proefprojecten die nu starten experimenteren met Content and Language Integrated Learning (CLIL), waarbij zowat tien tot vijftien procent van de lessen in een andere taal worden gegeven. De leerlingen krijgen dan bijvoorbeeld esthetica of economie in het Frans of Engels.

De proeftuinen gaan door in vier West-Vlaamse, twee Oost-Vlaamse, één Antwerpse en twee Limburgse middelbare scholen. Ze krijgen extra financiële middelen en personeel. De helft zijn ASO-scholen, maar ook twee hotelscholen en twee handelsscholen doen mee.

Het gaat om de KTA 3 Hotelschool in Hasselt, Het Atheneneum van Geel, het Instituut Zusters Maricolen in Maldegem, de Hotelschool Ter Duinen in Koksijde, het Sint-Aloysiuscollege in Ninove, het Sint-Amandscollege in Kortrijk, het Sint-Lodewijkscollege in Brugge, het Onze-lieve-vrouwe-instituut in Poperinge en de stedelijke humaniora in Dilsen.