Technologie boven op short list Product van 2006
Volgt de draagbare gps zichzelf op als product van het jaar?
GENT - YouTube, Google Earth, interactieve digitale televisie, podcasts en draagbare gps-systemen zijn in de running voor Product van 2006. Net als vorig jaar wordt de shortlist gedomineerd door technologische nieuwigheden.
Op het congres van de Stichting Marketing stelden de ruim 1.000 congresganger dit weekend de short list samen voor het Product van 2006. Uit een longlist van 25 artikelen konden de aanwezigen van het marketingcongres vrijdag en zaterdag vijf finalisten selecteren. Daarnaast konden ze ook nieuwe producten nomineren. Enkele opvallende vermeldingen: de tandenstoker, de kniebroek, eetbare verpakkingen en Poolse bouwvakkers. Ook de dienstencheque, de houtkachel of cholesterolverlagende drankjes hebben het moeten afleggen.

Opvallend is dat de winnaar van vorig jaar, de draagbare gps, dit jaar opnieuw de shortlist haalt. Product van 2004 was de iPod, het jaar daarvoor was de digitale camera de winnaar.

Het product van ... is een product of dienst dat nieuw of vernieuwend is, bestemd voor een groot product, en dat het voorbije jaar doorbrak.

De shortlist

Het was Bart Sturtewagen, de hoofdredacteur van deze krant, die het lijstje met de vijf kanshebbers zaterdag bekendmaakte. En dat ziet er zo uit:

Op nummer vijf staat de draagbare GPS, wat al een soort klassieker is geworden bij deze verkiezing. Na automobilisten beginnen nu ook joggers, fietsers en motorliefhebbers het gemak te ontdekken van de-weg-vinden-via-de-satelliet. Nieuws dat fabrikanten als TomTom, Garmin, Mio en vele anderen waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt.

Alle deelnemers aan het congres kregen dit jaar (omdat het de vijfentwintigste editie was) een iPod Nano cadeau van de Stichting Marketing. Misschien is dat een van de redenen waarom op nummer vier de podcast staat.

Na een ietwat aarzelende start, kenden de troetelkinderen van Belgacom en Telenet (en TV Vlaanderen en InDi) in 2006 hun grote doorbraak. Tienduizenden Belgen gingen al overstag en haalden een ,,bakje” in huis, vaak met een ingebouwde harde schijf. Dat ze daarmee perfect de reclameblokken kunnen wegzappen, hield de marketeers niet tegen om digitale televisie op nummer drie te zetten.

Nadat Google vorig jaar al de short list haalden, is het nu de beurt aan een sub-product van hetzelfde merk. Op nummer twee staat immers Google Earth, een verzameling van duizenden, uiterst gedetailleerde satelliet- en luchtfoto’s. Op echt commerciële toepassingen van Google Earth is het voorlopig nog even wachten, maar in de labo’s van Google wordt daar al druk aan gesleuteld.

Een dronken Michel Daerden is er een grote hit op, net als colaflessen die met Mentos-snoepjes gevuld worden en daardoor hun inhoud meters ver wegspuiten. De videosite YouTube staat voorlopig dus op de eerste plaats. In 2006 explodeerde YouTube zowat in omvang en populariteit. Ze is dan ook steevast een van de meest bezochte webstekken van het internet.

Ook voor de twee stichters van het bedrijfje was dit overigens een jaar om nooit te vergeten. Zij verkochten hun bedrijfje aan Google voor de lieve som van 1,6 miljard dollar. Niet slecht voor een onderneming van nauwelijks twee jaar oud is.

Tussen Kerstmis en Nieuwjaar worden de vijf producten nog uitgebreid in deze krant voorgesteld. Uiteindelijk bepalen de lezers van De Standaard wie de eindoverwinnaar wordt door te stemmen via de website.