Zelfgemaakte Martini-reclamespot levert VT4 boete op
Foto: rr
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft VT4 een boete van 2.500 euro opgelegd voor het uitzenden van een eigen versie van een bekende reclamespot van Martini. Voor het onreglementair uitzenden van telewinkelspots kreeg de zender dan weer een boete van 1.250 euro. Dat deelt de VRM donderdag mee in een persbericht.

In de reclamespot, die eind 2008 werd uitgezonden, houden de omroepsters en presentatoren van VT4 een eindejaarsfeestje. In het filmpje wordt Hans Otten de toegang tot het feestje ontzegd omdat hij geen fles Martini bijheeft, waarna een voice-over de kijkers in naam van VT4 en Martini "bruisende feesten" wenst. Tijdens het filmpje zijn zowel de flessen als het logo van Martini Brut zeer duidelijk in beeld.

 

 De regulator vindt dat er geen sprake meer is van sponsorvermelding, maar dat de spot in kwestie als een reclamespot voor Martini Brut moet worden beschouwd. Omdat de reclamespot niet duidelijk onderscheiden van de programma’s werd uitgezonden, legt de regulator VT4 een boete van 2.500 euro op.
 
 Voor een andere spot, waarbij VT4 reclame maakte voor zichzelf, krijgt de zender een boete van 1.250 euro. Volgens de regulator moet de spot als telewinkelen worden beschouwd, maar werd hij niet als dusdanig herkenbaar uitgezonden.