ANTWERPEN -- Een auto kopen in de supermarkt: de komende twee weken kan het, op beperkte schaal, in ons land. De onafhankelijke autoverdeler Cardoen en de warenhuisketen Colruyt spelen met die ,,Europese primeur'' in op de nakende vrijmaking van de Europese automarkt.

Dat de prijs van een nieuwe wagen in de Europese Unie sterk verschilt van land tot land, werd met de komst van de euro nog eens dik in de verf gezet. Die prijsverschillen, al jaren een doorn in het oog van consumentenorganisaties, zijn het gevolg van een uitzondering op de vrije concurrentie die Europa toestond aan de autosector.

De huidige regeling, die eind september moet vervallen, liet autoconstructeurs en -invoerders toe om met een netwerk van exclusieve dealers te werken. Daardoor behielden de fabrikanten een sterke greep op de distributie en de naverkoop, en konden ze in verschillende landen een uitgekiende politiek van prijszetting behouden.

De Europese commissaris voor het Concurrentiebeleid, Mario Monti, bereidt momenteel een nieuwe verordening voor die de automarkt grotendeels opengooit. Zijn voorstel wordt pas eind januari bekendgemaakt, maar de grote lijnen ervan zijn al bekend. Wellicht krijgen de constructeurs de keuze: ofwel selecteren ze een aantal distributiepartners die dan wel in heel Europa actief mogen zijn, ofwel behouden ze hun netwerk van exclusieve, regionale dealers. Maar het staat die dealers vrij om ook andere merken onderdak te verlenen.

Belangrijk is wel dat de fabrikanten hun monopolie op naverkoop en onderdelen moeten opgeven, waardoor er een grote markt ontstaat voor onafhankelijke onderhoudscentra.

Volgens gedelegeerd bestuurder Karel Cardoen zullen in eerste instantie vooral kleinere merken gebruikmaken van ,,multimerkendealers'' en alternatieve distributiekanalen, zoals het Internet. Tegen 2010 zullen er volgens hem slechts 200 grote autodealers overblijven, tegenover ongeveer 3.000 vandaag. Zo'n 60 procent van de auto's zou dan verkocht worden via algemene of gespecialiseerde autowinkels, warenhuizen en het Internet.

Ook Cardoen zelf, dat groot werd door de import van goedkopere wagens uit andere landen van de EU, zal daarmee aankijken tegen een toegenomen concurrentie. Via het experiment met Colruyt worden daarom nu al de mogelijkheden van nieuwe distributiekanalen afgetast.

Vanaf morgen en gedurende maximaal twee weken kunt u in twintig supermarkten of op de Colruyt-site drie modellen (Ford Fiësta, Alfa 156 en Daewoo Tacuma) reserveren, met kortingen van 22 tot 25 procent. De actie is beperkt tot 150 wagens, maar kan bij succes regelmatig herhaald worden, zegt Cardoen. Beide bedrijven willen daarbij exclusief samenwerken.

Wie een auto reserveert, betaalt daarvoor 50 euro en moet vervolgens binnen drie dagen passeren bij Cardoen in Antwerpen of Hasselt. Daar kan de koop worden afgesloten, in het andere geval krijgt u het geld terug.