Een 23-jarige NMBS-rangeerder greaakte donderdagmiddag gewond toen een vrachtwagen aan een overweg op de treinlocomotief inbeukte. Het ongeval doet opnieuw vragen rijzen over de signalering van de spoorwegovergangen in de Antwerpse haven. Aan kaai 190 draait de NMBS ondertussen proef met gele knipperlichten.

Het ongeval gebeurde donderdagmiddag omstreeks 17 uur, ter hoogte van kaai 333 aan de Göteborgweg. Een Franse vrachtwagenchauffeur, die vooral aandacht had voor zijn wegenkaart, merkte te laat op dat een trein er de rijbaan kruiste en botste vooraan tegen de locomotief. De trucker had het belsignaal noch de rode knipperlichten opgemerkt.

Vooraan op de locomotief stonden op dat moment een rangeerder en een meester-rangeerder. Die eerste raakte bij de aanrijding lichtgewond. Hij is naar de eerstehulppost SIWHA in de Antwerpse haven overgebracht.

De NMBS erkent dat er wat scheelt met de veiligheid om en rond de spoorwegovergangen in de Antwerpse haven, maar zoekt de oorzaak vooral bij onvoorzichtige en te haastige chauffeurs.

,,In het havengebied ligt zo'n 1.000 km spoor, daardoor is het onbegonnen werk om alle overgangen met ofwel rode lichten of slagbomen te beveiligen. Dat zou handenvol geld kosten'', legt Tony Van Geert van de NMBS uit.

,,Nu, op die onbewaakte overwegen bepaalt een Koninklijk Besluit (KB) dat, wanneer een trein de openbare weg kruist, een treinrangeerder en een meester-rangeerder vanop de weg met een verbodsbord C3 het verkeer op afstand houden. Maar weinig chauffeurs, vooral truckers, volgen hun bevelen op en proberen de passerende trein nog snel voor te zijn''.


Knipperlichten
Het oversteken van een traag rijdende goederentrein kan makkelijk vijf á tien minuten duren en veel chauffeurs hebben geen geduld. ,,Regelmatig moeten onze rangeerders springen voor hun leven.''

Zodra de locomotief aan de andere kant van de straat is, hervatten de rangeerders hun werk op de trein. In het verleden reden sommige automobilisten zich dan ook te pletter tegen de onverlichte sliert wagons die achter de locomotief hangen.

De NMBS heeft daarom aan federaal verkeersminister Isabelle Durant (Ecolo) gevraagd het KB te wijzingen. ,,Vooraan en achteraan de trein komen er zwaailichten en aan de drukste van de onbewaakte spoorovergangen komen gele knipperlichten die blijven werken tot de trein volledig is gepasseerd'', aldus nog Van Geert. ,,Daardoor kan de rangeerder op de trein blijven en hoeft hij zijn leven niet te wagen om het aanstormende verkeer te doen stoppen.''

Aan kaai 190 loopt al enkele weken een proefproject. ,,Met gunstige resultaten'', weet Van Geert, ,,al vallen de knipperlichten overdag nog te weinig op. Maar daar zal aan gewerkt worden.''