SDM neemt grotere hap uit overnamemarkt
Eddy en Jan Verbrugge: ,,Sommige fondsen bieden knettergekke prijzen.,Wim Daneels Foto: © Wim Daneels
De Antwerpse bedrijfsbemiddelaar SDM gaat via Corfinco zijn klassieke kernmarkt adviseren. SDM zelf schuift op naar ,,private equity deals,. De gebroeders Verbrugge hebben hun eigen stijl en die werkt.

Wie aan Jan Verbrugge vraagt waar de naam SDM vandaan komt, krijgt een merkwaardig verhaal te horen. Het is meteen de perfecte illustratie van de steile weg die Verbrugge als bemiddelaar van bedrijven heeft afgelegd.

Het prille begin had meer te maken met de (gratis) verkoop van krantenwinkels om de betaling van de eigen facturen aan de tabaksgroep waar hij voor werkte, veilig te stellen.

,,Ik heb zwarte sneeuw gezien,, zegt hij. Maar Verbrugge, die de nodige commerciële flair bezit, heeft van het vak bedrijfsbemiddeling met succes zijn beroep gemaakt. Zijn broer Eddy Verbrugge, die bijna negen jaar geleden SDM vervoegde, vult hem perfect aan. Zijn ervaring als voormalige ceo van het beursgenoteerde Nederlandse bedrijf Induna komt daarbij goed van pas.

SDM is van een ,,vreemde eend in de bijt, ondertussen geëvolueerd tot potentiële horzel in de markt van bemiddeling bij fusies en overnames.

De verkoop van kleine tot middelgrote bedrijven vormt nog steeds de hoofdmoot van deze bemiddelaar, maar de traditionele corporate-financehuizen krijgen in toenemende mate met SDM te maken en durfkapitaalfondsen, op zoek naar koopgelegenheden, kloppen er geregelder aan de deur.

,,We evolueren mee met de markt. Private equity is heel actief. Naarmate we daar meer mee te maken krijgen, passen we ons aan die factor aan. We gaan ons analistenteam uitbreiden met een cfo (een financieel directeur),, zegt Eddy Verbrugge.

De grootste transactie die SDM tot op vandaag deed, was de verkoop van de Kempische supermarktketen Cash Fresh van Hugo Voeten aan Delhaize.

Goed voor een ondernemingswaarde van 184miljoen euro en klinkende munt voor de drie vennoten van SDM. SDM werkt immers met stevige commissies die oplopen tot tien procent.

,,Het hangt van de omvang af en vergeet niet dat we werken volgens een no cure, no pay (bij verkoopmandaten, wat de regel is bij SDM). We dragen alle kosten van het verkoopproces, ook de juridische. De klant betaalt pas als de koper toehapt,, zegt Jan Verbrugge. ,,Ogenschijnlijk zijn we duurder, maar aan het eind van de rit betaal je pas als er een realisatie is. Geen upfront dossierkosten,, zegt Eddy Verbrugge.

,,We zijn geen uurtje-factuurtje-organisatie. We kunnen dat niet, want we hebben er de organisatie niet voor,, zegt Jan Verbrugge. Betekent die ,,no cure, no pay, geen beperking om de verkoopprijs te maximaliseren? ,,We maken op voorhand een vrijblijvende waardering. We zijn realistische mensen. We zoeken een evenwicht tussen het wenselijke en het mogelijke,, zegt Eddy Verbrugge.

,,Angelsaksische fondsen bieden hoog om in het proces te geraken. Men koopt met veel schrik en hoopt dan tijdens het onderzoek van de boeken de prijs te reduceren. 8,5keer de operationele kasstroom bieden op basis van projecties van de toekomst, is knettergek. Dat kan alleen een strategische koper verantwoorden.,

Volgens Eddy Verbrugge is rust in het verkoopproces belangrijk. ,,We houden de verkoper en kandidaat-koper zo lang mogelijk uit elkaar en je moet het al helemaal niet aan advocaten overlaten. Soms moet je als adviseur ook je klant durven zeggen waar het op staat.,

Jan Verbrugge: ,,Een bedrijf verkopen blijft een commercieel proces. We zorgen ervoor dat het proces met succes afgerond wordt, wat ook de uitkomst van het onderzoek van de boeken is.,

SDM is ook lid van het Europees Mid-Capital-netwerk. Via dat netwerk adviseerde het Autogrill uit Italië bij de aankoop van Carestel.

Maar de roots, de verkoop van kleine bedrijven, wil SDM niet verloochenen. Daarvoor heeft het eerder dit jaar de joint venture met Corfinco gelanceerd, dat de kleinste bedrijven bijstaat.

,,Kleine bedrijven worden vaak slecht geadviseerd. Het gat in de markt blijft groot. Corfinco is eigenlijk SDM zoals het vroeger was.,

SDM zelf heeft de ambitie een grotere hap uit de durfkapitaalmarkt te nemen. Daarmee komt het nog nadrukkelijker in de vijver van de klassieke corporate-financehuizen van banken en auditgroepen terecht.