Maaltijdcheques bestaan sinds 1965 en zijn uitgegroeid tot een van de populairste extralegale voordelen die bedrijven aan hun werknemers toekennen, naast andere klassiekers als een bedrijfswagen en/of -gsm, en een pensioen- of hospitalisatieverzekering.

Onderzoek door het socialedienstenbedrijf SDWorx leert dat, gemiddeld, ongeveer 4procent van het totale beloningspakket in België uit maaltijdcheques bestaat. Zowat 40procent van alle werknemers krijgt er maandelijks uitbetaald.

Jaarlijks worden in ons land ongeveer 250 miljoen maaltijdcheques uitgegeven, met een maximale aankoopwaarde, in horecazaken of voedingswinkels, van 6euro per cheque. Dat maximumbedrag van 6euro per cheque, per gepresteerde werkdag, is al jaren ongewijzigd. Door de inflatie neemt de feitelijke waarde van de maaltijdcheques dus geleidelijk aan af.

De markt wordt beheerst door twee uitgeverijen: Sodexo en Accor Services. Die twee bedrijven zijn al jaren in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld, zoals bijvoorbeeld vorig jaar om de uitgifte van de dienstencheques, en halen beide ongeveer de helft van de 250 miljoen maaltijdcheques.

Bij Sodexo gebeurt dat onder de geregistreerde naam van 'Maaltijdcheque', bij Accor onder de benaming 'Ticket Restaurant'.

(jir)