Is er iemand zonder een Damart onderlijfje in zijn kast? Ik denk het niet. Het kledinglabel met - het moet gezegd - het weinig hippe imago, mag dit jaar zestig kaarsjes uitblazen en brengt daarom een verjaardagscollectie uit.

Onze moeders hebben het ons ooit geleerd, 's winters niet buiten zonder een Damarken! En zo komt het dat Damart dit jaar zijn zestigste verjaardag viert.

Het merk is in de loop der jaren meegeëvolueerd met zijn tijd, een paar jaar terug werden zelfs jonge ontwerpers aangesproken om een nieuwe collectie te creëren en bestaat het merk niet alleen uit degelijk en warm ondergoed maar heeft het intussen ook sexy hemdjes met kant en een uitgebreide prêt-à-porter collectie.

Alles begint in de vroege jaren vijftig. Drie broers, Joseph, Paul en Jules hebben een stoffenbedrijf in de Rue Dammartin in Roubaix. De verkoopt slabakt en de broers besluiten dat er iets nieuws moet gebeuren. Ze laten chloorvezels - die alleen voor industriele doeleinden gebruikt werden - breien en gebruiken ze voor uniek warm ondergoed.

De verkoop in de winkels valt echter tegen. De broers besluiten alleen nog te verkopen via postorder. De eerste catalogus kwam uit in 1953 en was het begin van een succesvol en warm verhaal waar we ook nu nog ons voordeel mee doen.

De verjaardagscollectie is kleurig en uitgebreid met vanzelfsprekend het welgekende ondergoed maar biedt ook broeken, truien, een cardigan, ja zelfs een jeanshemd. 

De catalogusverkoop is nog steeds belangrijk voor het merk, maar de klant kan ook naar een uitgebreid aantal Damart winkels waar verkopers met grondige kennis van zaken de klant helpen. De prijzen zijn democratisch, de kwaliteit perfect.

Mijn persoonlijke favoriet zijn de wollen sokken 's winters, de allerbeste om koude voeten te vermijden. Maar daar hoeven we gelukkig nog niet meteen aan te denken.

Kijk met de slideshow bovenaan even mee hoe de Damart reclame er vroeger uitzag...