Een weekendtip van Suzy Menkes: Margiela-expo in Brussel
Tijdens de opname van de film Foto: mmbrussel
De Brusselse Summer of Fashion ging vorige week met veel bombarie van start met de opening van de grote modetentoonstelling 'De Belgen - een onverwacht modeverhaal' in Bozar. Naast die expo wordt de Summer of Fashion gestoffeerd met tal van andere activiteiten. Een van de opmerkelijkste installaties is 'An absence, a presence, a mood, a mantle', een werk van de Britse kunstenares Linder op basis van archiefstukken van Martin Margiela, waar ook modejournaliste Suzy Menkes van onder de indruk was.

Bij de opening van Summer of Fashion was ook modejournaliste Suzy Menkes aanwezig, een van de invloedrijkste modejournalisten wereldwijd. Menkes is uniek in haar vak en neemt mode en hun ontwerpers bijzonder ernstig, wars van modieuze praatjes en peptalk over de zoveelste nieuwe collectie.

Ze bekijkt mode binnen het tijdsbeeld met kennis van zaken over de historiek en de achtergrond waardoor altijd met enorme belangstelling naar haar artikels uitgekeken wordt door wie in mode geïnteresseerd is. Haar mening is van tel en dus werd haar artikel over de tentoonstelling met extra aandacht gelezen.

Hoewel de expo in Bozar Menkes niet helemaal wist te overtuigen, was ze wel enthousiast over het werk van de Britse kunstenares Linder. 'King of cool in de Dansaertwijk is Maison Margiela Brussels, op Vlaamsesteenweg nr 114, waar vintage stukken uit de tijd dat de ontwerper zelf aan het roer stond samensmelten met de huidige silhouetten', schrijft Menkes in haar stuk voor Vogue.

'De samenwerking met het naburige Dépendance Gallery, Varkensmarkt nummer 4, resulteerde in een fascinerende tentoonstelling van de hand van de kunstenares Linder. Ze gebruikt iconische stukken, geleend uit de privé-archieven van Maison Margiela Brussels, als multimediale installaties. Het soort artistieke en intelligente presentatie die ik had verwacht bij de tentoonstelling in Bozar.'

Toen en nu

'De tentoonstelling is in zekere zin een grote assemblage van film, fotomontage (maar geen photoshop!), mode en schilderen', zo zegt de Britse kunstenares zelf over haar werk. 'De assemblage is op een bepaalde manier niet compleet en de stukken van de puzzel worden aangevuld bij de buren van de galerie. De tentoonstelling gaat over af- en aanwezigheid, toen en nu. We zien de tijd voorbijglijden. Maison Margiela zit nu zelf in een periode van vernieuwen en heruitvinden, alles is in verandering maar het dna van het huis blijft een constante. Tussen twee buren, de galerij Dependance en Maison Margiela, voelt de wandelaar uit de eenentwintigste eeuw zich thuis en ontdekt men kunst aan beide kanten van de straat.' 

In de galerie zien we onder meer bevreemdende collages van foto’s uit modemagazines van de jaren ’70. Magazines kwamen toen vaak met een patroon voor een jurk, rok of mantel waar vrouwen - die toen nog veel meer aan de haard gebonden waren - gebruik van maakten om hun eigen versie van de mooie creaties uit de modemagazines zelf te naaien.

De vrouwen droomden van vrijheid en onafhankelijkheid bij het zien van de prachtige kleren uit de magazines, Linder interpreteert het juk van het huishouden en het gevoel van tussen vier muren opgesloten te zitten met fotocollages van een modefoto uit een magazine aangevuld met haar meticuleus met schaar, lijm en vergrootglas  aangebrachte beelden van het symbolische juk toentertijd: een zetel, een afwasmachine, een kast…

Een danseres die niet danst

Op andere foto’s zien we oude foto’s van overleden danseressen, de beweging zit in de acrylverf die Linder op de foto’s aanbrengt en die acht uur nodig heeft om te drogen. In die tijd leeft de verf en gaat haar eigen weg. Opvallend zijn de kleurovereenkomsten van de verf met kleuren uit de Margiela stukken, hetzelfde wit bijvoorbeeld dat Margiela gebruikte voor het verven alles wat hem onder handen kwam:  schoenen, broeken, de Stockman-poppen in de winkels...

Twee indrukwekkende grote prachtige foto’s aan weerskanten van de galerij tonen een zwart-wit foto van een vrouw. Op de ene foto is de vrouw half gekleed in een mouw van een mantel - bescherming - bloemen reiken naar haar lichaam als een virus. De mantel - of beter een foto van een mantel op een mantel - vinden we terug op een kledingstuk dat aan het plafond hangt. 

In de film zien we een danseres van P.A.R.T.S. die niet danst. Toch beweegt ze, zij het schier onzichtbaar. We horen af en toe 'do you like to  dance'  en het antwoord 'I just love to dance especially with him' (de stem van Kristina De Coninck, muze van Martin Margiela. De him gaat over Martin). De opeenvolgende verstillende beelden raken om een af andere reden het hart. Zeer fascinerend. We zien stukken, bijvoorbeeld een jas gemaakt uit blonde pruiken, die we terugvinden, tentoongesteld in de winkel, net als brekende tweedehandsborden die Margiela gebruikte om door middel van een ijzerdraad een top te maken. 

Nog geen tweede Margiela opgestaan

Deconstructie en reconstructie waren begrippen die Margiela voor het eerst gebruikte in zijn ontwerpen en die in de loop der jaren erna eindeloos geïmiteerd werden. Nu beseffen we meer dan ooit dat Martin Margiela een uniek talent was en door zijn uiterste discretie en uitzonderlijke ontwerpen de opmerkelijkste stempel gedrukt heeft op hedendaagse mode. Tot nader order is er nog geen tweede Martin Margiela opgestaan. 

Naast de Linder-expo loont het de moeite een tochtje te ondernemen langs de andere installaties, bijvoorbeeld Walter Van Beirendonck bij Stijl Homme, de beroemde parachutejurk van AF Vandevoort bij Stijl, Haus Coudeyre bij Icon, de jonge ontwerpsters Gioia Seghers en Roxanne Baines bij Annemie Verbeke, de uitzonderlijke schoenen van WeberHodelFeder bij Hatshoe tot installaties bij Christa Reniers, Jeanpaulknott, Nina Meert, Natan, Carine Gilson, Maureen De Clercq, Elvis Pompilio bij Natacha Cadonici, unieke jurken bij Unica van Carine Lauwers, Johanne Riss, Sabeth, Tim Van Steenbergen bij Hoet Optiek, Y-Dress?, Conni Kaminski en Eric Beauduin.

U kunt de tentoonstelling van Linder nog tot 11 juli 2015 bezoeken. Fashion Now loopt nog tot 28 juni en de expo in Bozar kunt u nog tot 13 september bezoeken. Alle informatie over Summer of Fashion vindt u terug op deze website.