'De liefde voor mooie spullen is mij met de paplepel ingegeven'
Jasmijn Verlinden. Foto: rr
Jasmijn Verlinden is marketing manager bij het juwelenmerk Wouters & Hendrix en heeft een voorliefde voor alles wat Belgisch is. Op 7 mei spreekt Verlinden over merkidentiteit tijdens het Fashion Lab in Antwerpen. Dit zijn haar stijlgeheimen.

Wat is recent je beste aankoop geweest?

‘Ik ben verliefd op een volumineuze, donkerblauwe mantel van Ginger en een kaki bohemian jurk van Julia June. Mijn zonen van vier en bijna één jaar zijn verzot op mijn oorbel met laars van de Cadavre Exquis-collectie van Wouters & Hendrix.’

Welk kledingstuk zal je nooit weggooien?

‘Een verenjas van Caroline Bosmans. Ik draag hem zelden, maar ook als interieurobject doet de jas het goed.’

Wat was je eerste designerstuk?

‘Een handtas van Michael Verheyden, gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag. De liefde voor mooie spullen is mij met de paplepel ingegeven. Ik heb als tiener nooit een kledingbudget gehad, omdat mijn ouders niet wilden dat ik 101 rommelstukken kocht. Mama ging steeds met mij mee winkelen en kocht vaak duurdere stukken die ik lang kon dragen.’

Welke kleur komt het vaakst terug in je kledingkast?

‘Zwart en felle kleuren. Ik heb jarenlang veel zwart gedragen, maar koop de laatste tijd steeds meer kleur. Er is niet echt een rode draad in mijn kleurvoorkeur, ik val steeds op bijzondere stuks. Behalve die verenjas heb ik ook een gouden Ginger-jas, een felwitte bomber met geborduurde bloemen van Julia June, zilveren laarsjes van Morobé, een roze, latex ensemble van Caroline Bosmans, een hemelsblauwe, op maat gemaakte enkellange jurk van Toos Franken. Ik neem mezelf steeds voor om meer basics in neutrale tinten te shoppen, maar ik word keer op keer verliefd op de meer uitgesproken stukken.'

De meest waardevolle stijltip die je ooit kreeg?

Buy less, choose well and make it last, een tip van de Engelse ontwerpster en activiste Vivienne Westwood. Koop minder, kies bewust en draag zorg voor je spullen. Ik investeer de laatste jaren in mooie stukken van merken waarvan de persoonlijkheid matcht met die van mij. Ik heb al jaren een zwarte mantel van A.F. Vandevorst met een prachtige snit. De jas is al meermaals hersteld en dat ga ik blijven doen, omdat ik zo’n fan ben van het ontwerp en er elke keer opnieuw blij van word.’

Wie is je grootste stijlicoon?

‘Mijn mamie, mijn oma aan moeders kant. Ze is intussen helaas dement maar blijft zich elke dag opdirken. Uit mijn kindertijd zal ik me altijd herinneren dat, of ze nu kookte of ging bridgen, mamie er altijd uitzag om door een ringetje te halen en daar veel plezier uit haalde. Dat plezier halen uit mooie kleren, heb ik van haar.’

Wat is je grootste modeblunder?

‘Toen ik een jaar of zestien was, kocht ik een lange, harige jas. In de winkel leek het een karakterstuk, op school zag ik er uit als een yeti.’

Wie is je favoriete ontwerper?

‘Ik koop principieel alles Belgisch. Het aanbod van Belgische merken is zo groot en divers dat me dat nauwelijks moeite kost. Als marketing manager van Wouters & Hendrix werk ik nauw samen met het creatief team en de goudsmeden die de juwelen maken. Het is hun creativiteit en vakmanschap die mij veel energie geven. Ik kan diezelfde energie ook halen uit goed ontworpen of mooi gemaakte stukken van andere ontwerpers of merken. Mijn favorieten zijn Ginger voor kleren, A.F. Vandevorst en Atelier Content voor schoenen en - uiteraard - Wouters & Hendrix voor juwelen.

Wat is je favoriete kledingwinkel of mode-adresje?

‘Ik kom nooit met lege handen buiten bij Garde-robe Nationale en de schoenenwinkel Thiron in Antwerpen. In mijn thuisstad Hasselt is La Bottega een plek waar ik graag even binnenspring.’

In welk kledingstuk zullen we je nooit zien?

‘Zeg nooit nooit!’