'Ik heb het gehad met de alomtegenwoordige sneakers'
Marie Martens Foto: rr
De handtassen van Marie Martens worden ontworpen in Parijs en geproduceerd in Italië, maar de creaties hebben steeds een Belgisch accent. De ontwerpen van de Gentse Parisienne zijn klassiek en praktisch maar steeds met een modieuze twist, zo omschrijft ze het zelf. Dit zijn haar stijlgeheimen.

Wat was recent je beste aankoop?

‘Ik kocht onlangs een paar witte schoenen van Dr. Martens. Ik heb het gehad met de alomtegenwoordige sneakers. Ik hou van het contrast van een paar stoere witte schoenen met een bloemenjurk. Ook: de drukke periode van de modebeurzen, shootings en showrooms is weer aangebroken en dan zijn comfortabele schoenen een must.'

Welk kledingstuk zul je nooit weggooien?

‘Mijn collectie carrés van Hermès ligt me nauw aan het hart. Als baby sliep ik al met een sjaal van Hermès. Ik was een duimzuiger en heb heel wat foulards tot op de draad versleten. Aangezien de stuks zo’n speciale betekenis voor me hebben, besloot mijn mama een nieuwe traditie te starten en kreeg ik er vanaf mijn zestiende elk jaar eentje voor mijn verjaardag. Misschien zet ik deze traditie later wel verder met mijn dochters. Ik draag de sjaaltjes rond mijn hoofd, aan een handtas of als ceintuur om een dikke cardigan dicht te knopen.’

Wat was je eerste designerstuk?

‘Naast de foulards van Hermès van mijn mama, was een tas van Delvaux geschonken door vrienden voor mijn achttiende verjaardag mijn eerste echte designerstuk. Op die leeftijd had ik al een grote liefde voor mooie, kwaliteitsvolle handtassen. Het is dan ook speciaal wanneer ik nu mails ontvang van jonge meisjes die me schrijven dat ze voor hun verjaardag een handtas van Marie Martens hebben gekregen.’

Welke kleur komt het vaakst terug in je kleerkast?

‘Als je mijn kast opentrekt, zie je letterlijk een regenboog verschijnen aangezien ik al mijn kleren rangschik volgens de kleurtjes van de regenboog. Zo schep ik toch een beetje orde in mijn wanorde. Ik pik iets uit de kast volgens mijn humeur.’

De meest waardevolle stijltip die je ooit kreeg?

‘Een quote van Gabrielle Chanel: before you leave the house, look in the mirror and take one thing off. Alhoewel ik zelf een accessoirefanaat ben, geloof ik toch dat er steeds een balans in een look moet zitten.’

Wie is je grootste stijlicoon?

‘Inès de la Fressange is wat mij betreft de ultieme klassevolle Parisienne. Ik sta ervan versteld hoe ze in een eenvoudige witte broek zoveel klasse kan uitstralen op een rode loper. Wat zij uitstraalt, doen weinigen haar na. Hoewel ik haar stijl top vind, mag het af en toe toch iets verrassender zijn. Tiany Kiriloff weet als geen ander hoe leuke outfits samen te stellen, of net niet. Tiany durft, net als ik.’

Wat is je grootste modeblunder?

‘Mijn ultieme motto is: dat moet kunnen. Blunders kan ik me niet herinneren, maar mijn entourage fronst wel vaak de wenkbrauwen als ze mijn outfits zien. Onlangs op de set van een fotoshoot vroeg mijn partner bedenkelijk: “Een bloemenkleed met sneakers met luipaardprint. Kan dat nu echt, Marie?”.'

Wie is je favoriete ontwerper?

‘Yves Saint Laurent heeft met zijn iconische designs de stijl voor vrouwen geherdefinieerd. De Belgische designer Martin Margiela inspireert me vooral omdat hij mode en kunst combineert. Zijn creaties zouden stuk voor stuk in een museum kunnen hangen.’

Wat is je favoriete kledingwinkel of modeadresje?

‘Voor een shoppingdagje in Parijs staan Le Bon Marché en Merci steeds op mijn to-dolijstje. Le Bon Marché is een vaste waarde. Ze hebben de mooiste merken en selecties in huis, en het is er bovendien aangenaam vertoeven. De conceptstore Merci is een lifestyleshop waar je alles vindt: van vintage kledij en homedesign tot pennen, potloden en washitape.’

In welk kledingstuk zullen we je nooit zien?

‘In een minirok. Ik ben fan van lange jurken en deze liefde zal niet zo snel over gaan. Ik zal ook niet gauw witte sokken onder een jeansbroek dragen. Alhoewel zeg nooit nooit. Ik zag de combinatie enkele seizoenen op een defilé van Gucci en wie weet sijpelt de trend wel door. Het feit dat gekende modemerken de kracht bezitten om “don’ts” in “do’s” te veranderen, vind ik interessant.’