'Fast fashion is als fast food, je blijft achter met een vieze nasmaak'
Tom Duhoux Foto: rr
De Antwerpse ondernemer Tom Duhoux wil met zijn label HNST de meest duurzame jeans ter wereld produceren. Dit zijn zijn stijlgeheimen.

Wat was recent uw beste aankoop?

'Omdat ik me zelf veel te voet en per fiets verplaats, besloot ik eind vorig jaar te investeren in een nieuwe wind- en waterdichte winterjas. Dat is de Torsång-parka van het Zweedse Haglöfs geworden. De parka sprak me aan omdat hij perfect functionaliteit en esthetiek combineert. Met een kletsnatte winter heb ik er maximaal van kunnen genieten. Hij kostte een aardige duit, maar ik ga ervan uit dat ik de jas nog vele jaren zal dragen.'

Welk kledingstuk zal u nooit weggooien?

'Ik doe kledij pas weg als die echt versleten is. Ik heb geen speciale band met kledingstukken. Ik heb ik er dus ook geen problemen mee om plaats te maken in de kasten en kleren binnen te brengen bij de lokale tweedehandswinkel.'

Wat was uw eerste designerstuk? 

'Dat heb ik niet, maar ik heb me voorgenomen binnenkort een stuk van een Belgisch ontwerper te kopen, al is het maar om daar een statement mee te maken. Wellicht zal ik dan een stuk van Bruno Pieters’ Honest By kopen. Niet alleen is hij een pionier in het toepassen van radicale transparantie, de neo-klassieke en luxueuze stijl van zijn collecties spreekt me aan.'

Welke kleur komt het vaakst terug in uw kledingkast?

'Dat zijn heel basic kleuren. Blauw, zwart en wit zijn tijdloos en mooi te combineren met elkaar. Toevallig zijn dat ook de kleuren van mijn eigen label HNST.'

De meest waardevolle stijltip die u ooit kreeg? 

'In onze drang naar identiteit en zelfvertrouwen proberen we anderen na te apen of te volgen. Niet moeilijk dat mensen in de war zijn in een wereld waar de trends sneller wisselen dan de mensen van onderbroek. Daarom, doe vooral aan waarin je je goed voelt, zonder dat je je laat leiden door anderen. Stijl is vooral iets dat je zelf uitstraalt.'

Wie is uw grootste stijlicoon?

'James Dean. Met zijn nonchalante, casual chique stijl wilde hij niet meegaan in het modebeeld van zijn tijd of opgaan in de massa. Hij had lak aan trends en zag er ongelooflijk cool uit door gewoon zichzelf te zijn.'

Wat is uw grootste modeblunder?

'Volgens mijn lief zijn dat hemdjes met korte mouwen. Maar die hangen nog steeds in mijn kleerkast en ik kan niet garanderen dat ik ze niet meer zal aandoen.'

Wie is uw favoriete ontwerper?

'Ik ben met HNST gestart omdat ik te weinig positieve verandering zag in de sector. Ik ben dus vooral fan van merken die dezelfde, vaak nog moeilijke, strijd voeren, zoals WRYUMA, KIOKO, Wolk Antwerp, Stanley/Stella en Honest By.'

Wat is uw favoriete kledingwinkel of mode-adresje?

'Merken die het op de juiste manier willen doen, hebben hogere kosten. Dat maakt het lastig om betaalbaar te blijven als je wilt samenwerken met een winkel die er natuurlijk ook nog iets aan moet verdienen. Toch zijn er winkels die zich daarrdoor niet laten afschrikken en een aantrekkelijk aanbod van duurzame kledij aanbieden, vaak door zelf in te boeten op hun marges. Supergoods in Mechelen en Gent, Harvest Club in Leuven en F.A.A.M in Antwerpen zijn zulke winkels.'

In welk kledingstuk zullen we u nooit zien?

'Alles wat ruikt naar fast fashion. Een schoolvoorbeeld van menselijk egoïsme waarbij we kiezen voor kortetermijnvoordeel en ons afsluiten van het veel grotere negatieve effect op de langere termijn. Het is heel goed samengevat door mode-entrepreneur Livia Firth: "Fast fashion is als fast food: na de sugar rush blijf je achter met een vieze nasmaak".'