Zo vind je elke dag tijd voor yoga
AntwerpYoga Foto: rr
Yoga doet goed voor lichaam en geest maar tijd en energie vinden om yoga te beoefenen is niet altijd eenvoudig. We vroegen Elsie Matthijssens, oprichtster van AntwerpYoga, hoe je yoga kan inplannen in een druk leven. 'Mijn belangrijkste tip: beter elke dag een kwartiertje yoga beoefenen dan één keer per week drie uur na mekaar.'

Welk advies heb je voor mensen die voelen dat ze geen tijd hebben om yoga te beoefenen?

'Het zijn net die mensen die yoga het meest nodig hebben. Je moet prioriteiten stellen. Hoe drukker je leven is, hoe belangrijker het is om momenten voor jezelf in te bouwen. En daar is yoga perfect voor. Als je af en toe yoga doet, word je efficiënter en kan je beter je doelen bereiken in minder tijd. Yoga heeft zoveel voordelen. Zo zorgt yoga voor een betere nachtrust. Iemand die uitgerust is, kan zijn tijd efficiënter gebruiken.' 

'Ruil de tijd die je op sociale media spendeert voor yoga. Op een kwartier kan je heel wat yoga doen, je hoeft er geen avondvullend programma van te maken. Wie een druk leven heeft, doet beter elke ochtend een kwartiertje yoga in plaats van twee lessen na mekaar, één keer per week. Maar een uurtje per week naar de les gaan moet iedereen lukken, dat is een kwestie van prioriteiten te stellen. Tegenwoordig zijn scholen open vanaf 06.00 uur 's ochtends tot 21.30 's avonds en dit zeven dagen op zeven. Er is dus vast wel één moment dat past. Als je niet in een yogaschool geraakt, zoek een YouTube-kanaal of gebruik een app. Er is geen excuus.'

Zijn er specifieke oefeningen om de dag mee te beginnen?

'Keep it simple. Rek je eens goed uit en haal bewust diep in en uit. Of ga een stapje verder: adem vijf tellen in, hou je adem vijf tellen vast, adem vijf tellen uit, hou je adem vijf tellen vast, herhaal dit enkele keren. Doe een paar klassieke zonnegroeten. Die zorgen ervoor dat de voorkant van je lichaam gestretcht wordt, de achterkant, je hebt wat kracht opgebouwd en je hebt al eens ondersteboven gehangen. Zonnegroeten geven een enorme energieboost en zetten je meteen met je twee voeten stevig op de grond. Klaar voor de dag.'

Wat kan yoga doen voor stressy mensen?

'Je ademhaling controleren is een belangrijk onderdeel van yoga. Door op de juiste manier te ademen, kunnen we rust brengen in ons drukke hoofd. Yoga brengt je dichter bij jezelf en brengt je tot rust. Yoga werkt op onze hormoonspiegel en heeft een grote invloed op de controle van adrenaline-aanmaak. Yoga helpt je niet alleen je stressniveau naar beneden te halen maar ook je angstgevoelens. Het zorgt tevens voor een lagere hartslag en maakt je fitter, gezonder, leniger en sterker.'

Kan je ook yoga doen onder de douche of tijdens het afwassen?

'Yoga-oefeningen doen tijdens dit soort activiteiten is misschien wat gevaarlijk. Maar je kan wel mindfull douchen en mindfull afwassen. Mindfullness kan je altijd beoefenen. Mindfullness wil zeggen dat je je gedachten en je focus brengt bij wat je aan het doen bent. Je laat je niet afleiden en dat brengt ontspanning en rust in je hoofd. Onder de douche kan je stretchen, als je even moet wachten in de lift doe dan evenwichtsoefeningen. Op je bureaustoel kan je twisten. Al twistend stretch je de wervelkolom. Buig voorover en probeer de grond te raken.'

AntwerpYoga viert dit weekend zijn tiende verjaardag. Om dit te vieren is er op zaterdag en zondag een gratis yogafestival. Registreren voor een les kan via www.antwerpyoga.be - AntwerpYoga, Frankrijklei 107, 2000 Antwerpen, iedere dag open van 06.00 tot 21.30 uur.