LUCHTVAART Airbus schrapt 10.000 banen, waarvan de helft bij onderaannemers, en verkoopt zes vestigingen.

TOULOUSE (reuters, DS). De aankondiging van het banenverlies komt niet als een verrassing. Het getal tienduizend circuleert al enige tijd, maar gisteren maakte de topman Louis Gallois het cijfer officieel bekend. De helft van het banenverlies komt op het conto van Airbus zelf, de andere helft gaat verloren bij onderaannemers van Airbus. Airbus zelf telt 57.000 werknemers. Daarnaast zijn nog eens 30.000 werknemers van onderaannemers constant aan de slag in de productievestigingen van de vliegtuigbouwer.

Maar wat de voorbije weken veel gevoeliger lag, was de verdeling van het banenverlies over de verschillende landen die participeren in het Airbusproject. Vorige week vrijdag vond nog een topontmoeting plaats tussen de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Jacques Chirac om ervoor te zorgen dat het banenverlies evenwichtig verdeeld zou worden over de twee landen. Uiteindelijk ziet Frankrijk 4.300 banen verloren gaan en sneuvelen in Duitsland 3.700 banen. Daarnaast worden 1.600 banen in Groot-Brittannië geschrapt en nog eens 400 in de Spaanse vestiging.

Drie vestigingen -die in het Franse Méaulte, het Duitse Norderham en het Britse Filton- worden verkocht aan industriële partners die mee moeten instaan voor de financiering ervan. Drie andere vestigingen zullen in handen komen van onderaannemers. Het gaat om de vestiging in het Franse Saint-Nazaire en de vestigingen in het Duitse Varel en Laupheim.

Een derde beslissing gaat over de verdeling van de bouw van de nieuwe toestellen die op de markt komen. Tot nu werd het werk aan een bepaald toestel op een weegschaal afgewogen en verdeeld over Duitsland en Frankrijk. Maar zo'n werkwijze is verre van efficiënt. Daarom werd nu beslist dat de A350, het toekomstige nieuwe langeafstandstoestel, zo goed als volledig gebouwd wordt in Toulouse. De productie van de tweede generatie A320, een toestel voor de middellange afstand, verhuist dat weer helemaal naar Hamburg. Momenteel worden bijvoorbeeld nog elke maand achttien A320's gebouwd in Toulouse en eenzelfde aantal in Hamburg.

Hoewel het bedrijf beloofd heeft om naakte ontslagen te vermijden, reageerden de vakbonden in de verschillende landen furieus op de plannen. In verscheidene vestigingen braken gisteren spontane stakingen uit. De reorganisatie komt er nadat Airbus door een vertraging van twee jaar op zijn A380-programma verschillende miljarden euro verlies leed. De hele operatie moet vanaf 2010 leiden tot een jaarlijkse besparing van 2,1 miljard euro. Airbus neemt in het eerste kwartaal 680 miljoen euro aan eenmalige kosten op om de herstructurering te financieren.

De gevolgen voor de Belgische toeleveranciers -zoals Sonaca, Asco, Eurair en Barco- blijven voorlopig beperkt. Sonaca, Asco en Eurair hebben zich verenigd in het consortium Belairbus. De drie zijn voor de helft van hun omzet afhankelijk van Airbus. ,,De herstructurering biedt zelfs kansen'', zegt Claude Bolette, de directeur van Belairbus. Hij wijst erop dat Airbus in de toekomst de helft van het werk zal uitbesteden tegenover een kwart nu. ,,Maar het zou mij niet verbazen als een deel naar de VS gaat, omdat daar het dollarprobleem geen rol speelt. De Belgische partners zullen moeten terugvechten en dat kan alleen door nog meer innovatie aan de dag te leggen.'' Maar koken kost geld. ,,Het onderzoeksbudget voor onze bijdrage aan de A380 bedroeg 100 miljoen euro, voor een derde gefinancierd door de overheid. Voor de A350 zullen we minstens evenveel nodig hebben.'' (cv)