(Belga) Multidistributie is een belangrijke hefboom naar groei in de verzekeringssector. Dat blijkt uit de derde editie van het World Insurance Report van consultant Capgemini, een rondvraag bij 2.250 distributeurs van verzekeringen in vijftien landen.
Het steeds complexere web van netwerken en kanalen heeft de distributie van verzekeringen competitiever gemaakt, luidt het. Binnen dat competitieve landschap biedt multidistributie volgens Capgemini opportuniteiten. Belgische huishoudens tekenen in op gemiddeld 5,2 verzekeringen in 2 tot 3 netwerken. Monodistributie is goed voor gemiddeld 1,2 tot 2,2 verzekeringen per huishouden, waar dat bij multidistributie oploopt tot 3 à 3,5. Opvallend is wel dat in België slechts een vijfde van de distributeurs van verzekeringen enthousiast is over multidistributie. Ons land loopt ook achter op het gebied van de perceptie van distributeurs over internet als een verkoopkanaal, zo blijkt. Vreemd genoeg zijn twee spelers op de Belgische markt volgens Capgemini wel voortrekkers op het gebied van multidistributie. Het gaat om bank-verzekeraar KBC, die door zijn centrale aansturing van bank- en verzekeringsactiviteiten groei en kostenbesparingen weet te realiseren, en het internetkanaal van ING voor autoverzekeringen, ingauto.be. (OSN)