(Belga) De 'Zonder Haat Straat' campagne heeft een zilveren Effie in de wacht gesleept. Een Effie is een prestigieuze reclameprijs die niet alleen de creativiteit van een campagne maar vooral de effectiviteit bekroont.
De 'Zonder Haat' campagne werd in 2006 in Antwerpen gelanceerd na de moordende raid van Hans Van Themsche. Tijdens de schokgolf die nadien door Antwerpen trok, sloegen elf organisaties de handen in elkaar voor een grootschalige campagne. Ze contacteerden daarvoor het reclamebureau mortierbrigade, dat een campagne uitwerkte waardoor iedereen zijn verontwaardiging kon uiten en een signaal kon geven voor een positieve en tolerante maatschappij. Iedereen kon een straatnaambord gratis afhalen bij de deelnemende organisaties en achter zijn raam plaatsen. Bijna een op de vijf Antwerpenaren deed dit effectief. Maar liefst 99 procent van de Antwerpenaren kent de campagne, 80 procent waardeert de campagne en 28 procent van de Antwerpenaren geeft de campagne zelfs een score van 10 op 10. De campagne oversteeg ook het lokale aspect en werd in heel Vlaanderen opgepikt. De bekendheidscijfers buiten Antwerpen liegen er niet om. Een bekendheid van 97 procent in Gent, 91 procent in Leuven, 85 procent in Brugge en 65 procent in Hasselt. (SVR)