Een nieuw Spaans onderzoek in het vakblad Public Health Nutrition bevestigt dat er een verband bestaat tussen het eten van gebakjes (croissants, donuts enz.) en fast food en de kans op een depressie. Mensen die meer fastfood of croissants en donuts aten, hebben 37 tot 51 procent meer kans op een depressie dan mensen die dit voedsel nooit of zelden eten. Hoe meer men van dit voedsel eet, hoe groter ook de kans op depressie.
Eerder onderzoek van dezelfde onderzoeksgroep had al aangetoond dat ongezond voedsel de kans op depressie met 42 procent vergrootte.
Betekent dit nu dat fastfood depressief maakt? Dat lijkt iets te kort door de bocht. De onderzoekers benadrukken dat mensen die veel fastfood aten ook vaker single waren, minder bewogen, minder fruit, noten, vis, olijfolie en groenten aten. Ze werkten en rookten ook meer.
Blowen op jonge leeftijd vergroot kans op depressie
Risicofactoren voor hart- en vaatziekten
Laat je niet beetnemen op datingsites
Werelddag ziekte van Parkinson
Risico op bloedklonters (trombose) tijdens een vliegtuigreis: wie loopt een verhoogd risico?