Binnenkort in uw winkel: wijn met colasmaak
Rouge Sucette, of chateau Cola. Foto: rr

Het Franse drankenbedrijf Haussmann Famille uit Bordeaux pakt uit met een primeur in de wijnwereld: Rouge Sucette, een wijn met colasmaak. Welkom in de nieuwe, groeiende markt van de gearomatiseerde wijnen.

Rouge Sucette is een wijn met een alcoholgraad van 9 procent die koel gedronken wordt. Hij wordt voor driekwart gemaakt van wijndruiven en voor een kwart van water, suiker en cola-aroma.

Het bedrijf Haussmann Famille is hiermee niet aan zijn proefstuk toe: het had al een rosé en een witte wijn met het aroma van passievrucht in haar gamma. Indien Rouge Sucette met de smaak van cola succes heeft, worden onder dezelfde merknaam andere aroma’s overwogen.

Voor vrouwen en Aziaten

Oorspronkelijk was de achterliggende strategie om met deze gearomatiseerde wijnen de jonge consumenten te introduceren in de wereld van de ‘echte’ wijn. Maar ze hebben zo’n succes dat ze nu als een aparte categorie op zich beschouwd worden. Ook vrouwen en Aziatische consumenten – die vanuit hun culinaire traditie tuk zijn op zoet – behoren tot de doelgroep.

In de wijnindustrie schat men dat er dit jaar, alleen al in Frankrijk, 30 miljoen flessen zullen verkocht worden, een stijging met 50 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is opmerkelijk in een land waar wijn het statuut van nationaal erfgoed heeft. Ook in de Verenigde Staten en Azië zijn gearomatiseerde wijnen aan een opmars bezig.

Steeds meer wijn- en drankenproducenten gooien zich daarom op deze markt. Zoals de Compagnie Vinicole de Bourgogne die vanuit een van Frankrijks meest gereputeerde wijnstreken een gamma ‘Arômes et Vin’ op de markt heeft gebracht. Een Bordelese wijnbouwersfamilie uit Monbazillac (een streek bekend om haar zoete wijn) lanceerde het merk ‘Twenty Wine’, bestaande uit wijnen met het aroma van roze pompelmoes, witte perzik, rozenblaadjes, witte chocolade en peperkoek.

Wijn als massaproduct

Ook supermarktketens lanceren nu gearomatiseerde wijnen onder hun eigen huismerk. Er is zelfs een website die zich gespecialiseerd heeft in de online verkoop van gearomatiseerde wijnen (www.rose-pamplemousse.com).

Wijn is een massaproduct geworden. Zelfs van de “echte” wijnen wordt vandaag al een groot deel geproduceerd zoals pils en frisdrank in industriële fabrieken. De meeste van die wijnen komen in grote supermarkt terecht.

Maar een wijn met colasmaak verlegt alweer de grenzen. Voor wijnliefhebbers een dolk in het hart, voor zakenlui een nieuwe veelbelovende markt.