‘VIER is 25 procent kijkers kwijt’
‘De Slimste Gemeente’, een van de paradepaardjes van VIER.

Televisiezender VIER heeft in mei een kwart van zijn kijkers verloren. Dat stelt de krant De Morgen dinsdag.

De Morgen vergelijkt het marktaandeel van VIER in mei met de kijkcijfers van het oude VT4. ‘Het was een magere maand voor VIER’, is de conclusie. ‘Het slechte weer hield de Vlaming nochtans aan de buis gekluisterd.’

De commerciële zender van uitzendgroep De Vijver Mediaholding blijkt geen uitzondering te zijn. Ook VTM, 2BE en Eén verloren, maar niemand verloor een kwart van zijn kijkers, zoals VIER. De zender bezit nu een martkaandeel van 8,9 procent en zit sinds april onder het niveau van het vroegere VT4.

‘We wisten dat dit kon gebeuren, maar we staan nu sterk voor het najaar’, reageert VIER-woordvoerder Kristof Demasure in de krant. Hij vindt ook dat de vergelijking met vorig jaar ‘mank loopt’. ‘Toen stond iedereen op de rem om zich voor te bereiden op het belangrijke najaar. Nu was de concurrentie wel hevig bezig.’

We zien inderdaad dat het najaar van Vier niet helemaal opleverde wat ervan werd verwacht. En dat is gevolgd door een totaal mislukte lente. Het verweer dat 'iedereen op de rem stond' vorig jaar, is te gemakkelijk, daar staat namelijk tegenover dat VT4 vorig jaar amper eigen producties in zijn schema had, terwijl Vier nu met een veel duurder programmaschema lager scoort. De nieuwe eigen producties sloegen amper aan. De opdracht voor september 2013 is nu immens: nog hoger scoren dan vorig jaar, vanuit een zwakkere uitgangspositie.
Dominique Deckmyn
Mediaredacteur De Standaard
 

Zenders die het volgens de cijfers goed doen, zijn Canvas en Vitaya. VIJF blijft in vergelijking met VijfTV in mei 2012 rond het zelfde niveau hangen.