Fyra: de trein met 2.019 strafpunten
Foto: JB

De NMBS ziet af van de hst-trein Fyra, wegens onbetrouwbaar. De trein van de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda scoorde na een grondige controle 2.019 strafpunten, terwijl een trein maximaal tien strafpunten mag scoren om te mogen rijden. Een greep uit de mankementen:

* De bodemplaat viel op de sporen viel

* Dakbedekking liet los

* Remsysteem was niet bedoeld voor hst-treinen die met 250 km/u rijden

* Hoofdrem is niet zoals het hoort.

* Batterijen raakten tijdens testen oververhit (gevolg: schroeivlekken in de wagons).

* De aardingspunten zijn niet juist aangebracht, wat tot zwerfstroom leidt, wat dan weer tot roestvorming leidde.

* Kabels en leidingen onvoldoende beschermd tegen bijvoorbeeld ijsblokken.

* Hoorn is niet correct geïnstalleerd (er kan sneeuw in raken) , zodat de hoorn onbruikbaar wordt.

* Deurschuifmechanisme werkt niet naar behoren (constructeur AnsaldoBreda stelde voor om dit te verhelpen met onder meer Velcro-klevers).

* ...

De Nederlandse spoorwegen onderwierpen de Fyra-toestellen aan een grondige analyse. Bij zo een ‘stofkamanalyse’ mag trein maximaal tien strafpunten tellen. Er werden twee (halve) Fyra-treinen onder de loep genomen. De ene scoorde 1.157 strafpunten, de andere 2.019 strafpunten.

Dit is er mis met de Fyra.