Reizigersorganisatie TreinTramBus positief over voorstellen Beneluxtrein
Foto: BELGA

De reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover vinden het goed dat de NMBS de falende hogesnelheidstrein Fyra definitief uit roulatie haalt, maar ze kijken vooral uit welke alternatieven de Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappijen zullen aanbieden. 'Het streefdoel moet één trein per uur zijn', zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS stopt met de Fyra-hst. Vanaf december 2013 zullen weer meer Beneluxtreinen rijden van Brussel naar Amsterdam. Daarnaast zal het aantal Thalys-treinen worden uitgebreid.

'De vervangtrein die sinds maart rijdt werd tot nog toe voorgesteld als een tijdelijke oplossing in afwachting van de terugkeer van de Fyra', zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. 'Marc Descheemaecker geeft nu aan dat die Beneluxtrein definitief opnieuw een plaats krijgt in het openbaar vervoer tussen België en Nederland.'

Reizigers krijgen dan de keuze tussen de snelle Thalys met hogere tarieven en reserveringsplicht enerzijds en een tragere Beneluxtrein met gewone tarieven anderzijds.

'De NMBS heeft verder toegezegd dat er serieus onderzoek komt naar een trein Eindhoven - Tilburg - Breda - Antwerpen- Brussel', stellen de reizigersorganisaties. Rover en TreinTramBus hebben altijd voor deze verbinding gepleit om Noord-Brabant beter met België te verbinden.

Ook Arriën Kruyt, voorzitter van Rover, is positief. 'Twaalf Beneluxtreinen per dag een stap in de goeie richting. Maar we zijn er nog niet: de Benelux moet geheel hersteld worden door weer minimaal 16 keer te gaan rijden, met gewone treintarieven.'