H&M tekent akkoord voor 'schone kleren' in Bangladesh
Foto: H&M
H&M en Inditex zetten hun handtekening onder de 'Schone Kleren Campagne'. Daarmee stemmen ze in voor een legaal bindend akkoord rond structurele - en brandveiligheid in de textielsector in Bangladesh.

H&M en Inditex hebben samen beslist om het juridisch bindende akkoord rond brand- en gebouwveiligheid in Bangladesh te ondertekenen. Met dit akkoord voeren ze de druk op bij de andere grote spelers uit de modesector.

Eerder tekenden ook PVH, het bedrijf achter klinkende namen als Calvin Klein en Tommy Hilfiger en Tchibo de overeenkomst.

Het 'Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh' dat voorvloeit uit De Schone Kleren Campagne verplicht merken om samen te werken met IndustriALL, UNI en Bengaalse vakbonden.

'Het akkoord omvat alle pijlers van een reëel akkoord: onafhankelijke veiligheidsinspecties met openbare verslagen, verplichte reparaties en renovaties, de verplichting van de merken om de kosten mee te onderschrijven en om uiteindelijk de handelsrelatie te beëindigen met elke fabriek die weigert om de nodige veiligheid upgrades door te voeren', aldus Ben Vanpeperstraete van de Schone Kleren Campagne.

'Daarnaast streeft het akkoord naar een prominente rol van de werknemers en hun vakbonden in de fabrieken zelf. We roepen nu alle andere grote merken die samenwerken met textielfabrieken in Bangladesh op om deze overeenkomst te ondertekenen voor 15 mei. Met meer dan duizend overleden werknemers na Rana Plaza, is het de hoogste tijd dat de grote spelers verder gaan dan vage beloften, business-as-usual, zelfregulerende systemen en retoriek', voegt Vanpeperstraete eraan toe.