Wat onlinereclame betreft, is (alweer) Google de te kloppen tegenstander. Het bedrijf van Larry Page en Sergey Brin verdiende er alleen al in het laatste kwartaal van vorig jaar ruim 1,2miljard dollar mee, een stijging met zeventien procent.

Nochtans heeft ook Microsoft gigantische ambities op die markt. Zo maakte de softwareboer vorig jaar bekend dat hij binnen enkele jaren veertig procent van de markt voor onlinereclame in handen wil krijgen. Nu is dat nog amper zes procent.

De eerste stappen om die ambities voor elkaar te krijgen, werden begin vorig jaar gezet. Toen betaalde Microsoft zo'n zes miljard dollar voor aQuantive, een ontwikkelaar van internetreclameplatformen. De operatie was een antwoord op de overname van het concurrerende Doubleclick door (wie anders?) Google. Met de overname kreeg Microsoft meteen een stevige voet op de markt voor internetadvertenties. Het bedrijf is nu de huisleverancier voor reclame van populaire sites als Facebook en Digg. Google bedient dan weer AOL en MySpace.

Een andere belangrijke stap in de reclameambities van Microsoft, en min of meer een logisch vervolg op de overname van aQuantive, was de strategische alliantie die het bedrijf eind vorig jaar aankondigde met de mediareus Viacom. Viacom zal de komende vijf jaar Microsofts Atlas-technologie gebruiken om advertenties op zijn websites te tonen. Net die technologie kreeg Microsoft in handen bij de overname van aQuantive. Daarnaast krijgt Microsoft ook het recht om advertentieruimte bij Viacom te verhandelen.

Microsoft kan op zijn beurt het content-aanbod van Viacom inzetten. Zo krijgt de softwaregigant onder andere toegang tot producties van MTV en Comedy Central en de films van Paramount Pictures. Microsoft kan die content onder meer gebruiken op Xbox Live (de onlinedienst van de Xbox-spelcomputer) en MSN. De geldstroom tussen de twee bedrijven zou jaarlijks op zo'n vijfhonderd miljoen dollar uitkomen.

Overigens wil Microsoft verder gaan dan alleen advertenties op de pc. Ook de gsm, waarvan de verkoop vele malen hoger ligt dan van computers, moet een belangrijk reclamekanaal worden. In die denkwijze past de overname van bedrijven als Screentonic, TellMe en MotionBridge. Allemaal start-ups die actief zijn in mobiele reclame en search.