‘Ook getest op mensen' fotoshopt BV's, magazines hebben meer schroom

Zoek de zeven verschillen

Bekende vrouwen tonen in ‘Ook getest op mensen' hoe ze er op foto uitzien mét en zonder retouches. Als protest tegen de fotoshopcultuur. Vlaamse magazines zijn naar eigen zeggen nochtans zuinig op het toverstokje dat Photoshop heet.
Zoek de zeven verschillen
© VRT 2012

Eén-omroepster Eva Daeleman ergerde zich aan de stroom van ‘perfecte', bijgewerkte vrouwen in modemagazines en reclameaffiches. Bij wijze van statement liet ze zich samen met Joke van de Velde, Sabine Hagedoren en Wendy Van Wanten voor ‘Ook getest op mensen' (Eén) fotograferen. De ene foto toont de vier vrouwen zoals ze zijn, met lichte make-up weliswaar. De andere foto werd onder handen genomen door een professioneel retoucheur die hen ‘een frissere look' gaf. Lees: tailles werden smaller, borsten pronter, ogen groter, buikjes en rimpels verdwenen.



‘Voor onze eigen modeshoots werken we soms de kleur van de foto bij, maar verder dan dat gaat het niet', zegt Katleen Miller, art director bij Feeling . Modellen digitaal verslanken doen ze dan ook niet bij Feeling . ‘Wij willen echte vrouwen tonen. Daarom kiezen we onze modellen met veel zorg. Die mogen niet te mager of te jong zijn.'



Ook foto's van gewone mensen worden niet geretoucheerd. ‘Je moet mensen tonen zoals ze zijn en in hun eigenheid laten', zegt Miller. ‘Bekende Vlamingen werken we evenmin bij, tenzij ze daar zelf expliciet om vragen. Bepaalde BV's vragen of ze foto's voor publicatie mogen zien en willen dan graag dat we een paar onvolmaaktheden wegwerken.'



In advertenties wordt er daarentegen wel lustig geretoucheerd, weet Miller. ‘Reclamebureaus ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer