Twitter is de nieuwe gele briefkaart

We kijken om te tweeten

Twitter en televisie hebben elkaar gevonden. Op sociale media wordt steeds drukker geconverseerd over de Vlaamse tv-programma's. De zenders pikken daar gretig op in.
We kijken om te tweeten
1

Gemiddeld tweeduizend tweets per dag hebben Vlaamse televisieprogramma's als onderwerp. Afgelopen zaterdag waren het er zelfs bijna twintigduizend. Dat had alles te maken met de finale van The voice van Vlaanderen : over dat programma werd elke seconde een nieuwe tweet uitgestuurd.



Op vraag van De Standaard analyseerde adviesbureau voor sociale media Talking Heads alle tweets over Vlaamse televisie. Het gebruikte daarbij de analyse-software van het Gentse bedrijf Engagor. Dat levert een paar verrassende vaststellingen op. Bijvoorbeeld dat er op zondag meer wordt getweet over De zevende dag dan over het drukbekeken Tomtesterom .



Tweets zijn dan ook geen maat van de kijkcijfers. ‘Hoeveel er over een programma wordt getweet is veeleer een indicatie van hoeveel erover wordt gepraat bij de koffiemachine', zegt Anthony Bosschem van Talking Heads. Maar ook dat is belangrijk voor een zender.



Mond-tot-mondreclame



De Vlaamse zenders houden zich dan ook steeds ernstiger met Twitter bezig. ‘We willen de mond-tot-mondreclame over het programma faciliteren', zegt Michon van Doorn, verantwoordelijk voor digitale media bij VTM.



‘Zo hoop je natuurlijk om buzz te genereren.' Dat ‘faciliteren' gebeurt vooral door de kijker een hashtag voor te stellen, zoals #tvvv voor T he voice van Vlaanderen . Wie die hashtag aan zijn bericht toevoegt, neemt meteen deel aan de conversatie over het programma.



‘Je wilt de mensen betrekken bij wat je doet', zegt Stijn Lehaen, hoofd digitale media bij de VRT. ‘Daarom hadden we vroeger gele briefkaarten. En je wil de conversatie aanmoedigen. Het is ook interessant om te weten wat de mensen van een programma denken, dat is belangrijke feedback.'



Voor een commerciële zender speelt nog een andere factor. Wie mee wil doen ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer