1992: de NMBS doopt zijn collidienst om tot ABX.

1998-2000: ABX stopt honderden miljoenen in de overname van buitenlandse bedrijven, maar boekt in 2000 al 62,3 miljoen euro verlies.

2001: ABX-manager Jean-Louis Dermaux moet vertrekken na een conflict met NMBS-topman Etienne Schouppe. Die komt zelf in aanvaring met voogdijminister Isabelle Durant (Ecolo). Zij wil de geldkraan naar ABX dichtdraaien.

2002: de nieuwe spoorbaas, Karel Vinck, verzelfstandigt ABX en regelt een laatste kapitaalinjectie van 250 miljoen euro, met het oog op een door Europa verplichte privatisering. Het verlies loopt op tot 254 miljoen euro.

2003: ABX France wordt verkocht aan het vroegere management van Groupe Dubois voor 1euro.

2006: de investeringsgroep 3i koopt ABX Logistics over van de NMBS, voor 10miljoen euro plus de belofte van 70miljoen euro aan investeringen. Doordat de NMBS nog allerlei engagementen neemt, wordt er feitelijk verlies op de verkoop geboekt. ABX België wordt apart verkocht aan het Britse GLS.

2007: ABX Logistics boekt zijn eerste winst, ongeveer 7miljoen euro.

2008: de Deense groep DSV legt 750 miljoen euro op tafel voor ABX Logistics. (wdp)