Sooreh Hera over de religieuze hypocrisie tegenover seksualiteit

Zelfs in het Westen kan ik me niet vrij voelen

De Iraans-Nederlandse Sooreh Hera verdedigt haar omstreden foto's, waarop homoseksuelen staan die maskers dragen van Mohammed en Ali. 'Religie is niet emancipatorisch. Ze onderdrukt de persoonlijke ontwikkeling, in naam van God.'
Zelfs in het Westen kan ik me niet vrij voelen




Een fotoserie van de Iraans-Nederlandse kunstenares Sooreh Hera, waarin ze homoseksuele moslims portretteerde met maskers van de profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali, werd begin december geweigerd door het Gemeentemuseum in Den Haag. Het museum vreesde dat de kunstwerken te veel aanstoot zouden geven. Volgens gelovige moslims is het verboden om de profeet Mohammed af te beelden, en al helemaal binnen een context van homoseksualiteit.



Een vermoeide Sooreh Hera (34), die na bedreigingen ondergedoken is, beantwoordt mijn vragen over haar controversiële fotoreportage. Ik voel haar ontgoocheling en zie de frustratie in haar ogen. Ze is kwaad op de islam, een gevoel dat ik, vele jaren nadat ik zelf uit Iran ben weggevlucht, goed kan plaatsen.



Waarom bent u uit Iran weggevlucht?



'Ik ben geboren in Teheran. Op de middelbare school heb ik de richting wiskunde-wetenschappen gevolgd. Daarna heb ik, tegen de zin van mijn ouders, grafische vormgeving gestudeerd aan de universiteit in Teheran. Ik schreef ook poëzie: ik heb drie bundels gepubliceerd. Vanwege mijn laatste bundel heb ik het land moeten verlaten, omdat ik bedreigingen ontving. In die bundel beschreef ik de erotische relatie van een vrouw met God. Hij bevat ook verwijzingen naar de Koran en de Hadis (geschreven woorden van profeet Mohammad, nvdr) . De bundel is later opnieuw gepubliceerd in Duitsland, door een Iraanse uitgever, en ik ben van plan om hem opnieuw uit te geven in het Nederlands.'



U bent naar het Westen gevlucht omdat uw leven gevaar liep. Hoe ervaart u het recht op vrije meningsuiting in het Westen?



'Ik woon nu ongeveer zeven jaar in Nederland. Ik studeer aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ik herinner me de eerste dag dat ik in Nederland was: ik schrok me rot toen ik op straat jonge vrouwen met een hoofddoek zag lopen. Ik begon plots te beseffen dat de politieke islam ook in de westerse maatschappij als een maffia zijn plaats opeist.'



'Ik vind het ongelooflijk dat die vrouwen zich ondanks de “vrijheid, in het Westen niet hebben kunnen emanciperen. In Iran worden moderne vrouwen ertoe verplicht een hoofddoek te dragen. Ik kan niet begrijpen dat jonge vrouwen in het “vrije, Westen kiezen voor een hoofddoek. Zijn ze dan niet solidair met alle vrouwen die in de naam van islam worden onderdrukt en een hoofddoek moeten dragen?'



'Op dit moment kan ik me niet vrij voelen in het Westen. Kijk, in Iran krijg ik de kogel voor mijn werk. En ook hier moet ik weer onderduiken omdat ik mijn mening uitdruk in mijn kunst.'



Sommige vrouwen die een hoofddoek dragen, zeggen dat ze wel geëmancipeerd zijn. Wat vindt u daarvan?



'Vrouwen met een hoofddoek kiezen volgens mij niet zelf voor die hoofddoek. Ze worden bedreigd, gemanipuleerd en onder druk gezet. Ze worden door hun gemeenschap met de nek aangekeken als ze zich niet zedig kleden. Zo komt het ook dat veel moslimvrouwen ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer