160 jaar oud Siemens haalt oprichter uit de kast
Het Duitse elektronicaconcern Siemens lanceert een wereldwijde imagocampagne die de link moet leggen tussen het rijke verleden van het bedrijf en zijn -hopelijk- beloftevolle toekomst. Een oude zwartwitfoto van de oprichter van het bedrijf, Werner von Siemens, wordt in de campagne afgewisseld met een afbeelding van de visitekaartjes van hedendaagse werknemers. De achterliggende boodschap is simpel: von Siemens, die destijds een beroemde uitvinder en innovator was, inspireert de werknemers van vandaag nog altijd.

Het was vrijdag precies 160jaar geleden dat in Berlijn de 'Telegraphen-Bauanstalt von Siemens& Halske' werd opgericht, de voorloper van het Siemens-concern dat vandaag wereldwijd actief is in sectoren als energie, automatisering en gezondheidszorg.

Dat het bedrijf die verjaardag aangrijpt om een imagocampagne te lanceren, is allicht geen toeval. Siemens heeft dringend nood aan een 'nieuwe start' na een reeks corruptieschandalen die het bedrijf in het hart hebben geraakt. Afgelopen juli benoemde Siemens met Peter Löscher voor het eerst een ceo die niet uit de eigen gelederen kwam. (wdp)