INTERVIEW

Tweets en blogs verdringen reclamespots

Klassieke marketing is vooral gericht op het werven van nieuwe klanten voor (liefst) nieuwe producten. Nieuwe marketing vertrekt vanuit een dialoog met en dienstverlening aan bestaande klanten. Reclamespots op tv zijn het verleden, sociale webmedia zijn de toekomst.
Tweets en blogs verdringen reclamespots
Joseph Jaffe: 'Echte klantendienstverlening is veel meer dan aanwezig zijn op Facebook.'Pieter-Jan Vanstockstraeten © PIETER - JAN VANSTOCKSTRAETEN

Van onze redacteur



Al die marketingwijsheid is het werk van de Zuid-Afrikaanse Amerikaan Joseph Jaffe. De 39-jarige auteur van bestsellers als Join the Conversation en Life after the 30-second spot heeft een nieuw boek klaar: Flip the funnel , vrij vertaald als 'draai de trechter om'. Waarmee Jaffe bedoelt dat bedrijven niet langer al hun marketinginspanningen moeten concentreren op het werven van nieuwe klanten, maar in de eerste plaats moeten bezig zijn met het tevreden stellen en behouden van bestaande klanten.



'Great place. Love the atmosphere.' Joseph Jaffe toont zich uitgelaten over de bijzondere locatie voor het seminarie over 'marketing innovation', dat gisteren plaatsvond in C-Mine, het complex van oude mijngebouwen, nieuwe kantoren en entertainmentindustrie op de oude mijnterreinen van Winterslag.



Jaffe werd naar Genk gehaald door het Limburgse internetbedrijf Nascom. Met een speciale veiling voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti als lokmiddel. 'Behalve mijn onkosten verdien ik hier niks aan', zegt Jaffe. 'Mijn normale vergoeding en de inkomsten van het seminarie gaan naar het goede doel. Prima. Voor mij is de ontmoeting met de Belgische marketingwereld sowieso al een voldoende motivatie om naar hier te komen. Dit is al zeker mijn tiende bezoek aan België. Jullie zijn een klein land en moeten dus groot denken. I like it .'



U heeft eerder al de liefde van marketeers voor sterke merknamen of brands afgeschoten. Nu doet u hetzelfde met hun voortdurende zoektocht naar nieuwe klanten. Wat is daar verkeerd aan?



'Bedrijven denken dat ze met eenvoudige loyaliteitsprogramma's aan echte klantenservice doen. Alsof een kortingbon op de volgende aankoop volstaat als inspanning om klanten te binden. Zodra klanten binnen zijn, laten de meeste bedrijven hen weer vallen. En gaan ze op zoek naar nieuwe klanten, ook als ze daardoor hun bestaande publiek verwaarlozen en verliezen, vaak zelfs in een sneller tempo dan de komst van de beoogde nieuwkomers.'



'Net als bij de klassieke tv- of radiospot zijn ook online ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer