Russisch oliemerk verschijnt in Belgisch straatbeeld
Bulat Subaev: 'Lukoil wil rechtstreeks leveren aan de verbruiker.'Bart Dewaele
Foto: © Bart Dewaele
De tankstations van Jet veranderen in de komende maanden geleidelijk aan van naam en kleur, kondigt de nieuwe topman van Jet, Bulat Subaev, aan. Jet wordt Lukoil. Lukoil, de op een na grootste oliemaatschappij van Rusland, is sinds juni 2007 eigenaar van de 155 Jet-pompen in ons land.

energie

van onze redacteur



De 32-jarige Bulat Subaev heeft een unieke positie. Hij is wellicht de enige Rus die in België aan de leiding staat van een bedrijf. Hij is tegelijk de enige Rus in dat bedrijf.

Subaev is algemeen directeur van Lukoil België, de eigenaar van de 155 Jet-tankstations in België. De grote opdracht voor 2008 van de jonge Russische manager is Jet om te dopen tot Lukoil. Binnen een maand veranderen de eerste Belgische Jet-stations van naam. Tegen eind 2008 zal Jet als merknaam totaal uit het Belgische straatbeeld verdwenen zijn, stelt hij.

Lukoil kondigde al eind 2006 de overname van het netwerk van Jet-pompen in België aan, maar wie tankt bij Jet heeft daarvan tot op vandaag niets gemerkt.

'Binnenkort zal hij dat wel merken. Het omdopen van de tankstations begint binnenkort. De komende maand worden de eerste drie pompen van Jet omgevormd tot Lukoil-tankstations. Daarna bekijken we hoe de klanten reageren op de naamsverandering. Vanaf juni gaat de operatie verder en tegen eind 2008 moet de naamsverandering achter de rug zijn.'

Waar bevinden zich de drie tankstations die als eerste van naam zullen veranderen?

'We houden momenteel nog verschillende opties op. We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt.'

Lukoil opteert voor een zeer geleidelijke naamsverandering. Waarom?

'Bij een naamsverandering moet je erover waken dat je niet alleen de klanten, maar ook de uitbaters van de pompstations geruststelt. Het omdopen van de stations mag niet resulteren in een verlies van klanten.'

U had ook de merknaam Jet kunnen behouden.

'De overnameovereenkomst laat dat niet toe. Jet is een merknaam van ConocoPhillips, de vorige eigenaar. Het gebruik van de merknaam maakt geen deel uit van de overnameovereenkomst.'

'Het past overigens ook niet in de strategie van Lukoil om vast te houden aan de merknaam Jet. Lukoil baat 6.000 tankstations uit in 25 landen en de bedrijfslijn is dat ze allemaal dezelfde kleuren moeten hebben. Dat is een onderdeel van het imagobeleid van ons bedrijf, maar het is ook nodig omdat het synergievoordelen biedt.'

Lukoil heeft de voorbije jaren niet alleen tankstations gekocht in België. Ook in Centraal- en Oost-Europa en de VS werden de voorbije jaren heel wat stations gekocht. Waarom?

'Ons streefdoel is om zo weinig mogelijk gebruik te maken van tussenpersonen om onze olie tot bij de consument te brengen. Lukoil wil rechtstreeks leveren aan de verbruiker. Vandaag produceert Lukoil bijna 100 miljoen ton ruwe olie per jaar. Daarvan raffineert het zelf iets meer dan de helft. We verkopen 13miljoen ton via de eigen tankstations. Het streefdoel is zelf een groot aandeel van de productie te kunnen raffineren en verkopen aan de eindverbruikers.'

'Lukoil wil sterk staan zowel op het vlak van exploratie, productie en raffinage, als qua verkoop van olieproducten. Als producent speelt Lukoil al een zeer vooraanstaande rol. We hebben de op een na grootste oliereserves van alle particuliere oliemaatschappijen. De andere activiteiten moeten versterkt worden.'

'We hebben al een hele weg afgelegd. Vijftien jaar geleden, bij de oprichting van Lukoil, omvatte het bedrijf de olieproductie van drie Russische provincies in West-Siberië en controleerde het twee raffinaderijen.'

Lukoil wordt actief in België op een moment dat de verkoop van autobrandstoffen aan het dalen is. Er wordt almaar minder benzine verkocht en zelfs de dieselverkoop stagneert. Wat is er zo interessant aan België?

'België is zeer strategisch gelegen. Het netwerk van Jet in België heeft een zeer goede reputatie en het bedrijf werd de voorbije jaren goed gemanaged.'

'U hebt natuurlijk gelijk als u stelt dat de verkoop van autobrandstoffen in België geen groeimarkt is. Maar dat is evenmin het geval in andere West-Europese landen. We zijn in dergelijke mature verbruiksmarkten toch geïnteresseerd omdat Lukoil zoveel mogelijk waarde wil halen uit zijn olieproductie. Aangezien een belangrijk gedeelte van de productie naar Europa gaat, is het logisch dat we ook interesse hebben om hier tankstations uit te baten.'

Bent u van plan om te investeren in nieuwe stations in ons land?

'Dit jaar staat de naamsverandering centraal. Daarna zullen we niet terugschrikken voor nieuwe projecten of investeringskansen. Meer tankstations uitbaten is een van de doelstellingen.'

Het Jet-netwerk telt vandaag 155pompen. Hoeveel tankstations moeten er bijkomen?

'Daarop wil ik vandaag geen cijfer plakken.'

De Jet-stations profileerden zich de voorbije jaren als prijsbrekers. Blijft dat zo?

'De strategie blijft dezelfde. Wij zeggen dat Lukoil de beste dienstverlening tegen de beste prijs zal aanbieden.'

Wat bedoelt u met 'dienstverlening'?

'We streven ernaar om meer winkels te hebben in onze tankstations en om tegelijk het productenaanbod in die winkels te vergroten. We zijn ook van plan om de openingstijden uit te breiden. En we bekijken ook of we nieuwe diensten kunnen aanbieden. Maar daarover wil ik vandaag niets concreets kwijt.'

Heel wat Belgen hebben een tankkaart. Maar Jet staat niet zo sterk als huispomp van bedrijfswagenparken.

'Lukoil is van plan om actiever te worden in die markt. We zijn in Europa een sterk grensoverschrijdend netwerk aan het uitbouwen. België is voor Lukoil een deel van de puzzel. De grote droom van Lukoil is dat je met onze tankkaart van Vladivostok naar West-Europa kunt rijden.'